Lokaal Zaans wil referendum over 'fors lagere' parkeernorm

06 feb , 9:13 Gemeente
screenshot 20250206 091110
Wikimedia / Nanda Sluijsmans

Lokaal Zaans is van plan om een referendum aan te vragen over de nieuwe parkeervisie van Zaanstad, 'waarin de parkeernormen drastisch worden verlaagd en de auto steeds verder uit het straatbeeld moet verdwijnen'. De partij zegt er veel klachten van inwoners over te krijgen.

'We zien nu al parkeerproblemen, conflicten tussen bewoners en zelfs sociaal isolement doordat mensen nergens meer kunnen parkeren,' zeggen raadslid Marianne de Boer en duo-raadslid Rob Karst. 'De gemeente schetst mooie toekomstbeelden over fietsen en openbaar vervoer, maar de realiteit is dat veel inwoners geen reële alternatieven hebben.'

Geen Amsterdam

Volgens Lokaal Zaans is het beleid te veel gebaseerd op stedelijke modellen die niet passen bij de Zaanse situatie. 'Zaandam is geen Amsterdam,' stelt de partij. 'Er rijdt niet elke twee minuten een bus, laat staan een tram of metro. In de dorpen hebben we vaak maar één keer per uur een bus – als die al rijdt. Dit beleid houdt daar geen rekening mee.' Daarnaast ontbreekt volgens Lokaal Zaans een representatieve parkeerdrukmeting. 'In plaats van te werken met realistische cijfers, worden veronderstellingen en speculaties als basis genomen. Dat is onacceptabel,' aldus De Boer en Karst.

Zorg en senioren

Het parkeerprobleem raakt ook kwetsbare groepen in de samenleving. 'Thuiszorgmedewerkers verliezen dagelijks kostbare tijd doordat ze eindeloos moeten zoeken naar een parkeerplek, terwijl hun cliënten op zorg wachten,' zegt Lokaal Zaans. 'Ook senioren die slecht ter been zijn en afhankelijk zijn van hun auto, komen steeds meer in de problemen. Voor hen is de fiets geen alternatief, en het openbaar vervoer is vaak geen optie. Dit beleid duwt hen richting sociaal isolement.' De partij wijst ook op het gebrek aan serieuze investeringen in alternatieven.

Te veel woningbouw

Fietsinfrastructuur blijft op veel plekken gevaarlijk en plannen om het openbaar vervoer te verbeteren zijn nog jaren verwijderd van realisatie. 'Een verkeerscirculatieplan uit 2021 voor Krommenie benoemde al cruciale knelpunten voor fietsers, zoals de gevaarlijke situatie op de Veerbrug. Vier jaar later is er nog steeds geen actie ondernomen.' Bovendien ziet Lokaal Zaans.het parkeerbeleid als het slachtoffer van een te ambitieus woningbouwbeleid: 'Alles moet wijken voor meer woningen, zonder oog voor de gevolgen. De gemeente moet accepteren dat Zaanstad niet alles binnen de eigen grenzen kan oplossen en moet samenwerken met omliggende gemeenten.' 

Referendum

Lokaal Zaans roept de inwoners op om zich uit te spreken over de nieuwe parkeervisie. 'We kunnen deze ingrijpende veranderingen niet zomaar accepteren zonder dat inwoners hun mening hebben gegeven,' zeggen De Boer en Karst. De partij zal de komende dagen het proces van het aanvragen van een referendum in gang zetten en hoopt op brede steun.