Kan Zaanstad leren van 'predictive maintenance' van roltrappen en liften GVB?

30 nov , 13:05 Gemeente
screenshot 20241130 130446
Pixabay / CC0
POV-raadslid Perry van der Velden werd er afgelopen week wat lacherig van toen hij in de gemeenteraad hoorde dat het GVB in Amsterdam werkt aan een systeem dat het uitvallen van liften en roltrappen kan voorspellen, terwijl in het centrum van Zaandam gebruikers er constant door overvallen worden als zo'n ding weer eens kapot is. Wat is er gaande in de hoofdstad?
Ook het GVB wordt geconfronteerd met ontevreden reizigers als een lift of een roltrappen in één van de metrostations de geest geeft. Het antwoord moet komen van predictive maintenancehet GVB probeert van tevoren te bepalen waar zwakke plekken zitten zodat die kunnen worden aangepakt voordat er storingen optreden. Uit onderzoek van Het Parool bleek dat een kapotte roltrap of lift in een metrostation gemiddeld na 22 dagen wordt gerepareerd en dat gemiddeld elf van de 93 liften tegelijkertijd defect zijn. Zou predictive maintenance met dergelijke aantallen slagen, dan moet dat in Zaandam met een fractie daarvan toch een fluitje van een cent zijn, denkt de leek dan. 

Motie

De Zaanse raad besprak de liften en roltrappen bij het station naar aanleding van een motie van de Partij voor de Dieren, Democratisch Zaanstad en de ChristenUnie om te onderzoeken of er een systeem kan komen dat mensen voordat ze op stap gaan vertelt wat de laatste stand van zaken is en of er beweging zit in een lift of trap die ze willen gebruiken.  De motie verzoekt het college om 'een manier te bedenken om op een zo laagdrempelig mogelijke manier en zo goed als real time met inwoners te communiceren welke roltrappen en liften werken en welke niet'.  
Een voorzetje over hoe dat eruit zou kunnen zien van de PvdD, DZ en CU.
Een voorzetje over hoe dat eruit zou kunnen zien van de PvdD, DZ en CU.
Hoewel geen enkele partij meteen voor ogen heeft hoe een publieksvriendelijk early warning system er in de praktijk uit zou kunnen zien, stemde wel een meerderheid voor een onderzoek naar de mogelijkheden. Daarbij werd ook nadrukkelijk naar Gerard Slegers gekeken, als lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. Kan dat gremium deze overal opspelende kwestie wellicht op de agenda zetten en meedenken over oplossingen? 
Wethouder Wessel Breunesse kon niet veel meer dan het mantra van de afgelopen jaren herhalen: in Zaandam zit de oplossing voor de gemeentelijke roltrappen in de vervanging door exemplaren van een betere kwaliteit en met een afdak tegen weersinvloeden. Dat gaat volgend jaar gebeuren.