Afspraken nodig om grimmige situaties bij Hempont te voorkomen

25 okt 2024, 12:44 Gemeente
screenshot 20241025 103811
Google Street View

Wethouder Gerard Slegers gaat met Rijkswaterstaat in gesprek over de mogelijkheden die er zijn om ongewenste situaties bij de Hempont te voorkomen bij calamiteiten bij of afsluitingen van de Coenunnel. Op 5 september ontstond daar een grimmige sfeer, waarop medewerkers van het GVB besloten automobilisten meer ruimte te geven. Dat leidde echter weer tot onvrede bij fietsers.

Rosa stelde de wethouder er vragen over, die navraag deed bij de gemeente Amsterdam over het gehanteerde beleid. De uitzonderlijke drukte begin september was te wijten aan werkzaamheden aan zowel de A10 en de Coentunnel als de A7, in combinatie met een verkeersongeval op de A8: automobilisten zochten een uitweg via de pont over het Noordzeekanaal en kwamen elkaar daar opnieuw tegen. 

Uitzonderlijk geval

'In deze situaties geldt de basisafspraak dat (extra) ruimte voor langzaam verkeer de voorrang moet krijgen boven (extra) ruimte voor gemotoriseerd vervoer. Het GVB handelt ook in lijn met deze basisafspraak. In de praktijk betekent dit dat normaliter het fietsgedeelte zo groot mogelijk wordt gemaakt. In uitzonderlijke gevallen als deze kan GVB Veren afwijken van de standaardpraktijk als de situatie daarom vraagt. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als de (ervaren) veiligheid voor GVB medewerkers of voor andere reizigers in het geding komt,' schrijft Slegers nu aan Rosa en de rest van de raad.

Verkeersbegeleiders

'Op 5 september was sprake van onder andere ruzies en scheldpartijen als gevolg van de grote drukte. Daarom heeft het GVB-personeel ervoor gekozen om bij een aantal overtochten af te wijken van de basisafspraak en juist voorrang te verlenen aan gemotoriseerd vervoer.' Met Amsterdam is nu afgesproken dat er bij de borden op de ponten  duidelijker gecommuniceerd zal worden dat verkeer dat niet door de tunnel mag voorrang heeft. Met snelwegbeheerder Rijkswaterstaat wordt in gesprek gegaan over hernieuwde afspraken over de maatregelen die genomen moeten worden bij werkzaamheden die leiden tot (te) grote drukte op de ponten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de inzet van (extra) verkeersbegeleiders bij de ponten om het verkeer in goede banen te leiden, met voorrang voor langzaam verkeer.