Zaankanters letten goed op eiwitten. Zo kochten zij het afgelopen jaar grote hoeveelheden magere kwark en runderriblappen bij online supermarkt Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de bestelgegevens van ruim één miljoen klanten van de keten. Die keek wat het afgelopen jaar de snelste stijgers waren: de producten waar ten opzichte van een jaar eerder ineens veel meer vraag naar was.
De conclusie is dat Nederlanders massaal de overstap maken naar een eiwitrijk voedselpatroon en vaker producten zoals kipfilet en kwart bestellen. Er zijn wel verschillen. In kaasstad Alkmaar worden ongezoete magere kwark, magere kwark vanille en Breaker banaan vaak besteld. Haarlemmers blijken vleesliefhebbers te zijn en kopen veel kipfilet in blokjes en kipgehakt. Heemskerk plaatst Spa reine, bio haverdrank barista en Skyr vanille in het boodschappenmandje. In Hoofddorp gaat de voorkeur uit naar Breaker stracciatella en een grand dessert chocoladetoetje en in Hoorn wordt muesli triple choc toegevoegd aan magere kwark om het ontbijt net wat zoeter te maken.
In 2024 breidde Picnic zijn bezorggebied regionaal verder uit door bestaande hubs te verhuizen naar grotere locaties. Hierdoor en dankzij de inzet van elektrische bezorgwagentjes met een grotere actieradius werd het mogelijk om nog meer huishoudens te bereiken binnen de bezorggebieden. De ‘superhub’ in Utrecht is met een oppervlakte van 5500 vierkante meter de grootste van Nederland. Van hieruit bezorgt de websuper bij ruim 200.000 huishoudens in de regio. Drie jaar na de lancering in Nederland in 2015 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk.