UWV kijkt naar gepensioneerden om tekort aan bezorgers aan te vullen

30 dec 2024, 11:13 Bedrijvigheid
screenshot 20241230 111225
Pexels / CC0

In de drie regio’s in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal worden steeds meer pakketten en maaltijden aan huis bezorgd. De snelle groei in coronatijd heeft alleen maar doorgezet. De krappe arbeidsmarkt en beperkte instroomeisen bieden werkzoekenden veel mogelijkheden om als bezorger aan de slag te gaan. Het UWV heeft om het personeelstekort in de sector op te lossen 34 ideeën op een rijtje gezet. Eén daarvan is het inzetten van gepensioneerden.

Het aantal bezorgers is in de afgelopen vier jaar met 75 procent gegroeid. In 2022 - 2023 waren er ongeveer 124.000 bezorgers onderweg om pakketten, boodschappen en maaltijden bij mensen thuis of bij bedrijven te bezorgen. In 2018 - 2019 waren dit er nog 71.000. Veel werkgevers hebben moeite met het vinden van geschikte bezorgers: in de eerste helft van 2024 stonden er voor hen ruim 600 vacatures open in de drie Noord-Hollandse regio’s. Aan bezorgers worden geen hoge functie-eisen gesteld, het is vooral belangrijk dat ze als visitekaartje voor de opdrachtgever klantgericht, positief en energiek zijn. Wel is vaak een rijbewijs B nodig om als bezorger aan de slag te gaan.

Beroepsprofielen 

Er zijn duidelijke verschillen tussen bezorgfuncties als het gaat om baankenmerken, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden.  Bij maaltijd- en flitsbezorgers gaat het meestal om jongeren met bijbanen. Over het algemeen werken ze in loondienst: ZZP’ers worden nauwelijks nog ingezet. Deze bezorgers rijden op (elektrische) fietsen of scooters. Nederlands spreken is vaak geen eis meer.

Bestelbusbezorgers bij (online) supermarkten zijn meestal jong, maar minimaal achttien jaar of ouder omdat er een B-rijbewijs nodig is. Vaak gaat het om oproepkrachten die parttime werken. Ook aan bestelbusbezorgers worden geen hoge functie-eisen gesteld. Zo zijn er geen opleidingseisen en werkervaring is niet relevant. Bezorgers van elektronica en witgoed zijn óf studenten die enkele uren per week voor grote ketens werken of bezorgers die meer uren per week werken voor kleine en middelgrote bedrijven. In de elektrotechnische detailhandel ligt de nadruk ook op de technische installatie van de artikelen. Een technische achtergrond is dan een voordeel.  

Er zijn naar verhouding veel pakketbezorgers die werken bij of voor logistieke dienstverleners. Dat gaat om een diverse groep mensen, zowel qua leeftijd, dienstverband als het aantal uren dat wordt gewerkt. De eisen zijn niet erg hoog, er is geen specifieke opleiding vereist. Er wordt gelet op representativiteit en fysieke gesteldheid. Nederlands spreken heeft de voorkeur, maar deze eis wordt steeds vaker losgelaten.

Bestelbuskoeriers in de zakelijke markt leveren goederen aan bedrijven. Kenmerkend is dat de spullen een hoge waarde hebben en verzendingen vaak complex zijn. Over het algemeen maken deze bezorgers daardoor minder stops, werken ze meer uren en ligt de beloning ook hoger. Vaker dan gemiddeld is dit type koerier 50-plus en werkt in loondienst. Verantwoordelijk handelen speelt een grote rol.

screenshot 20241223 195743
UWV

In Noord-Holland boven het Noordzeekanaal verstrekte het UWV eind november 5619 WW-uitkeringen, 21 minder dan eind oktober. Daarmee is het aantal WW-uitkeringen met 0,4 procent afgenomen. Vergeleken met november 2023 is echter sprake van een stijging van tien procent. In Zaanstreek - Waterland ging het eind november om 3094 WW-uitkeringen, veertien meer dan eind oktober. Vergeleken met november 2023 steeg het aantal WW-uitkeringen in onze regfio met dertien procent.