'Schiphol kan verder krimpen zonder gevaar voor vestigingsklimaat'

05 feb , 10:00 Bedrijvigheid
screenshot 20250204 153232
Wikimedia CC0 / Shirley de Jong

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

Manshanden en Buursma stellen onder meer dat het zakelijke vliegverkeer sinds 2019, het jaar dat het ministerie als uitgangspunt neemt voor zijn berekeningen, flink is afgenomen. Zo is het aandeel zakelijke passagiers gedaald van 32 naar negentien procent. Volgens de onderzoekers is het aannemelijk dat dit komt doordat mensen na de coronacrisis meer mogelijkheden hebben om elkaar digitaal te ontmoeten. Als gevolg daarvan zijn er ook minder vluchten nodig om het vestigingsklimaat in stand te houden.

Minder lawaai

Het kabinet houdt intussen vast aan het plan om Schiphol volgend jaar een vermindering van de geluidshinder met vijftien procent op te leggen. Een oproep van een Kamermeerderheid om in plaats daarvan te sturen op de eerder voorgespiegelde daling van de overlast met zevendien procent legde minister Barry Madlener naast zich neer. Het zou gedoe met de Europese Commissie kunnen geven, schreef hij aan de Tweede Kamer.

Madlener sprak in december al zijn zorgen uit over de aangenomen motie, die was ingediend door coalitiepartij NSC. Hij noemde de oproep 'zeer onverstandig', omdat daardoor dieper het mes zou moeten worden gezet in het aantal vluchten op de luchthaven. Daarvoor zou een nieuwe procedure in Brussel gevolgd moeten worden, met juist mogelijke vertraging als gevolg.