Rosa zet grote vraagtekens bij de concessie die
busvervoerder EBS in de wacht heeft gesleept voor Zaanstreek - Waterland, ten koste van Connexion. Zo is EBS een dochter van het Israelische bedrijf Egged, dat wordt genoemd in een VN-lijst van bedrijven die
banden hebben met de illegale Israelische nederzettingen in Palestijns gebied.
De UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties nam Egged daarin op vanwege
het verzorgen van gesegregeerd vervoer van en naar de nederzettingen. Een tweede bezwaar van Rosa is dat de gunning van het busvervoer in de regio Waterland in 2011 aan EBS 'niet zonder negatieve gevolgen' is gebleven. 'Doordat het bedrijf (toen nog maar net actief op de Europese markt) grove fouten had gemaakt bij de inschatting van de kosten leed het al snel een miljoenenverlies (ongeveer een miloen per maand, tot een totaal van 30 miljoen) en moest de dienstregeling verregaand versoberd worden.'
Qbuzz verbaasd
Op 12 april dit jaar wist EBS ook de concessie IJssel-Vecht te winnen. Concurrent
Qbuzz tekende daar bezwaar tegen aan. Qbuzz verbaast zich over het ‘enorme verschil’ tussen beide biedingen en verwacht dat die van EBS ‘niet rendabel’ zal zijn. Voor radslid Hans Kuyper voldoende reden om wethouder van Mobiliteit Gerard Slegers donderdag enkele kritische vragen te stellen.
Hij wil onder meer weten hoe de rol die het moederbedrijf van EBS speelt in Israël =s meegenomen in de overwegingen van de Vervoerregio om voor EBS te kiezen en welke harde garanties er zijn dat EBS de dienstregeling zal gaan uitvoeren zoals is overeengekomen.