Oud-hoofdredacteur Sjuul Paradijs van de Telegraaf heeft een open brief aan burgemeester Femke Halsema van Amsterdam geschreven waarin hij zijn nieuwe project, het huis-aan-huisblad City, verdedigt. City omzeilt het verbod op ongevraagde reclame in de brievenbus met een blad dat daar voor 88 procent mee gevuld wordt. Zaanstad wil volgend jaar net als de hoofdstad een nieuw stickerbeleid invoeren om ongevraagde reclame een halt toe te roepen.
Amsterdam beraadt zich op maatregelen tegen City naar aanleiding van de grote hoeveelheid reclame boodschappen in het blad. Paradijs (namensTrusted Media Publishers) en uitgever Bert Geefshuijen (van initiatiefnemer H.A.H. Retail Uitgeverij uit Baarle-Nassau) spreken echter van ‘e en volstrekt ongewenste inmenging van de overheid in de journalistieke vrijheden'. Volgens Paradijs maakt zijn redactie van vier onafhankelijke journalisten wekelijks meer dan 40 verhalen, reportages en berichten over de stad, waarmee de journalistieke waarde voldoende aangetoond zou zijn.
Op dit moment kan de gemeente de verspreiding van City niet tegenhouden,
omdat e
en huis-aan-huisblad
volgens de geldende regels
meer dan
tien
procent journalistieke inhoud
moet
bevatten, en daar
zit City
met
twaalf
procent
zelfs boven
.
De krant mag daarom
ook bij huizen zonder brievenbussticker bezorgd worden. Alleen een Nee/Nee-sticker houdt zowel reclamefolders als huis-aan-huisbladen tegen.
Sinds begin dit jaar moge n reclamefolders alleen nog verspreid worden in Amsterdam in brievenbussen met een Ja/Ja-sticker. Zaanstad wil dat beleid op 1 januari 2019 eveneens invoerenn om onnodig papierverbruik te bestrijden.