Ja/Ja-sticker komt eraan – mits de rechter er geen stokje voor steekt

Foto: Facebook / GroenLinks Zaanstad

Drie keer is scheepsrecht: na twee eerdere afwijzingen is GroenLinks erin geslaagd een raadsmeerderheid te vinden voor de introductie van de Ja/Ja-sticker in Zaanstad.

Met zo’n mededeling op de brievenbus geven bewoners aan dat ze zowel huis-aan-huisbladen als reclamedrukwerk wensen te ontvangen. Nu is dat precies andersom: wie geen ongeadresseerde post op de deurmat wil moet een Nee/Nee-sticker opplakken. De tussenvorm blijft de Nee/Ja-sticker: geen reclame, maar wel de gratis krant.

Kwestie nog onder de rechter

Of die Ja/Ja-sticker er ook inderdaad gaat komen is overigens nog even afwachten: de folderbranche heeft hoger beroep aangetekend tegen de uitspraak van de rechter dat Amsterdam als eerste gemeente in Nederland de Ja/Ja-sticker mag invoeren. Brancheorganisaties MailDB en KVGO en reclameverspreider Spotta – ook actief in de Zaanstreek – willen dat voorkomen.

De drie partijen vinden onder meer dat de belangen van de sector niet of nauwelijks in de besluitvorming van de rechtbank zijn meegenomen. Verder zou de invoering van de Ja/Ja-sticker onzorgvuldig zijn voorbereid, omdat ‘de inbreng van belanghebbenden is genegeerd of te laat is gevraagd’. De rechter is daar volgens de folderbanche onterecht aan voorbijgegaan.

Amsterdam wil de omstreden sticker op 1 januari 2018 invoeren, Zaanstad zou een jaar later moeten volgen.

Volgens de voorstanders in de raad van Zaanstad – alleen VVD, CDA, POV, DZ en ZVI stemden tegen – zorgen ongevraagde folders jaarlijks voor 36 kilo papier per huishouden en is dat een verspilling die met de Ja/Ja-sticker eenvoudig kan worden tegengegaan. Bovendien zijn folders ook online te bekijken.

Uit onderzoek van reclamefolders.nl bleek vorig jaar dat de folder onverminderd populair is: de meerderheid van de boodschappers (92 procent) leest wel eens een, van wie veertien procent alleen online. Het bereik van de online folder was met 72 procent iets lager dan die van de papieren variant (78 procent). Het percentage mensen dat daarna een aankoop deed bleek nagenoeg gelijk. Het beste resultaat boekt een retailer door beide varianten in te zetten, concludeerde de website.

Milieu weegt zwaar mee

Van de mensen die alleen online folders lezen gaf 67 procent aan dit te doen vanwege de milieuvriendelijkheid en 56 procent noemde het belangrijk dat deze altijd bij de hand is. Ook consumenten die alleen papieren folders lezen, maar openstaan voor de stap naar online, noemden het feit dat online folders milieuvriendelijk zijn als de belangrijkste reden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen