Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland is een campagne begonnen om aandacht te vragen voor de toenemende agressie en bedreigingen tegen winkelpersoneel. Recente cijfers laten zien dat liefst twaalf procent van de werknemers in de detailhandel slachtoffer is geweest van intimidatie of bedreigingen.
Om dit probleem onder de aandacht te brengen, zet PVO Noord-Holland in op een breed scala aan initiatieven, waaronder trainingen en e-learningmodules. Agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer is een zorgwekkende trend, vooral in de detailhandel. Uit onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek blijkt dat de sector op de derde plaats staat qua ongewenst gedrag. 'De impact hiervan is niet alleen groot voor de directe slachtoffers, maar beïnvloedt ook het algehele werkklimaat en de veiligheid voor werknemers,' zegt Linda Hoorn, woordvoerder van PVO Noord-Holland.
Trainingen en e-learning
Tot 3 december vragen tv- en radiocommercials in Noord-Holland aandacht voor de problematiek. Daarnaast biedt PVO Noord-Holland praktische ondersteuning aan aan medewerkers en ondernemers in de vorm van
trainingen en e-learningmodules. Deze tools zijn gericht op het verbeteren van vaardigheden om agressie en intimidatie effectief te hanteren en de veiligheid van winkelpersoneel te waarborgen. PVO Noord-Holland is een samenwerkingsverband dat zich richt op het vergroten van de weerbaarheid van ondernemers en hun medewerkers tegen diverse vormen van criminaliteit, zoals cybercrime, ondermijning en fysieke criminaliteit.