Ondernemers boven Noordzeekanaal trekken (weer) aan de bel over bereikbaarheid

31 okt , 11:28 Bedrijvigheid
screenshot 20241031 112556
Rijkswaterstaat Verkeersinformatiedienst
Het Noorden van Noord-Holland is als een 'schiereiland met twee strakke bretels’, schrijft Frank Gersdorf in de laatste nieuwsbrief van het Economisch Forum Noord-Holland boven Amsterdam. Bedrijven hebben er last van dat de regio slecht te bereiken is. Werk aan onder meer de A7 en A10 heeft dat weer eens duidelijk aangetoond. Zij pleiten onder meer voor een betere verbinding via de Houtribdijk met Lelystad.
‘We hebben dit jaar met de renovatie aan de A7 bij Purmerend en de afgelopen met de werkzaamheden aan de ringweg van Amsterdam gezien hoe kwetsbaar onze regio is’, liet Hans-Peter Baars, voorzitter van de Westfriese Bedrijvengroep optekenen. De bretels die hij erbij haalde zijn de A7 en A9. Als het verkeer daar om welke reden dan ook stilstaat, is dat meteen tot in de wijde omtrek te merken.

Overvallen

Het Economisch Forum Holland boven Amsterdam is een vereniging van lagere overheden, kennisinstellingen en ondernemersorganisaties boven het Noordzeekanaal. De organisatie werd volgens voorzitter Friso de Zeeuw overvallen door de recente werkzaamheden aan de A10. En de weggebruikers dus ook. ‘Het was een belachelijke toestand, een ondermaatse prestatie.’ VNO-NCW Metropoolregio Amsterdam zegt ook dat het overleg te wensen overliet. ‘Om verkeershinder op bovenregionaal niveau effectief aan te pakken, is nauwe afstemming tussen gemeenten en ondernemersverenigingen essentieel’, zegt een woordvoerder. 
Rijkswaterstaat stelt dat ‘medeoverheden’ en andere belanghebbenden, waaronder bedrijven ‘in de omgeving van de werkzaamheden’ en ook het publiek 'tijdig en voldoende zijn ingelicht'. ‘We hadden gewaarschuwd voor vertraging van 30 tot 60 minuten’, zegt een woordvoerder. Dat het fileleed groter was, wijt hij aan ongevallen op de ringweg.

Niet geluisterd

Het Economisch Forum uitte zijn zorgen over de bereikbaarheid van de regio enkele jaren geleden al, maar de noodkreten vonden destijds volgens De Zeeuw geen weerklank bij de provincie en bij het Rijk. Daarom heeft het platform een nieuw mobiliteitsplan opgesteld. Daarin zijn de wensen opgesomd van de leden van het forum voor betere infrastructuur voor automobilisten, fietsers en het openbaar vervoer in de regio.
Tegelijkertijd pleit het forum voor een fusie met de Metropoolregio Amsterdam, het samenwerkingsverband van een reeks gemeenten rond Amsterdam van de Noordzeekust tot en met Almere en Lelystad. ‘De bestuurlijke scheidslijnen zitten ons steeds vaker in de weg. Dit is te ondervangen door van geheel Noord-Holland één integrale vervoersregio te maken.’
Bron: Economisch Forum Noord-Holland boven Amsterdam
Economisch Forum Holland boven Amsterdam
Bron: Economisch Forum Noord-Holland boven Amsterdam