Albert Heijn gaat de Nutri-Score vermelden voor alle producten in het assortiment. De grootste supermarktketen van ons land deed dat al voor de huismerkproducten, maar nu volgen ook die van andere fabrikanten. Het logo dat aangeeft in hoeverre een product binnen zijn categorie een gezonde keuze is, zal worden afgebeeld op elektronische prijskaartjes in de winkels en de webshop.
Fabrikanten waren eerder nog terughoudend met het gebruik van de Nutri-Score op hun producten. Zo meldde consumentenprogramma Kassa vorig jaar na een rondgang dat onder meer Unilever, Heineken en Arla Foods het logo niet wilden afbeelden op verpakkingen. Bedrijven waren het bijvoorbeeld niet eens met het algoritme dat bepaalt welk product een betere keuze is.
Supermarkten en levensmiddelenproducenten hebben het intussen flink verbruid bij de politiek. Ze weigeren om donderdag naar de Tweede Kamer te komen om te praten over de hoge prijzen van producten. De bedrijven waren door de commissie die gaat over economische kwesties uitgenodigd om uit te leggen waarom de prijzen van voedsel en andere producten vaak hoger liggen dan in buurlanden. GroenLinks-PvdA-Kamerlid Joris Thijssen die het initiatief nam voor het rondetafelgesprek, vindt de weigering 'de arrogantie ten top' en 'een schoffering van de volksvertegenwoordiging'.
Alle uitgenodigde bedrijven, waaronder Albert Heijn, Jumbo en Lidl, de producenten Nestlé en Unilever en inkooporganisatie Everest hebben laten weten dat ze niet komen, meldt een woordvoerder van de grootste oppositiepartij. Het gesprek met de fracties is daarop geschrapt. Thijssen vindt een gesprek hard nodig. Hij wijst erop dat 'exact dezelfde producten in een Duitse of Belgische supermarkt soms maar de helft kosten'. 'Iedere consument voelt het bij de kassa: de producten in de supermarkt zijn in no-time bizar hoog geworden. Als Tweede Kamer willen we uitleg: hoe komt dit en wie wordt hier gierend rijk over de rug van de consument?'