Nieuwe lijn plantaardige producten bij Albert Heijn

07 sep 2023, 8:36 Bedrijvigheid
screenshot 20230907 083053
Albert Heijn

Albert Heijn is voorlopig niet van plan vlees en zuivel uit de schappen te halen, ondanks de doelstelling van de supermarktketen om klanten vaker plantaardige alternatieven te laten kopen. Dat maakt het bedrijf bekend bij de lancering van een nieuwe lijn van plantaardige producten onder de naam Terra.

'We willen mensen helpen een dagje plantaardig te eten, we willen niet dat mensen zich gaan afzetten,' zegt Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid bij Albert Heijn. De Zaanse keten doet ook geen stap terug in het korting geven op dierlijke producten. Over twee jaar mpet 50 procent van de verkochte eiwitten van AH plantaardig zijn. Nu is dat nog 44 procent. In plaats van het verminderen van het aanbod van vlees, vis en zuivel breidt de grootste supermarktketen van Nederland daarvoor het assortiment plantaardig voedsel en drinken uit 'om de samenleving duurzamer te maken'.

Kritiek

Klimaatactivisten zijn kritisch over Albert Heijn en moederbedrijf Ahold Delhaize omdat zij doorgaan met de verkoop van vlees en zuivel en daarmee het klimaat belasten. Op de aandeelhoudersvergadering in mei spraken sympathisanten van Milieudefensie er bijvoorbeeld schande van dat AH nog geregeld vlees in de bonus doet. De supermarkt ziet echter op bijvoorbeeld sociale media dat mensen die graag vlees en andere dierlijke producten eten, kritiek uiten wanneer Albert Heijn plantaardige producten promoot. 'We willen er voor alle klanten zijn,' aldus Scholte op Reimer.

Strategische plekken

Plantaardige alternatieven voor vlees komen echter niet naast de echte biefstukken of sudderlappen te liggen, maar in een apart schap voor vleesvervangers. 'We kijken naar waar klanten een product zoeken en waar iets een logische plek heeft. Anders blijft het een niche,' aldus Albert Heijn. Sommige plantaardige alternatieven komen wel naast bijvoorbeeld spreads met vlees voor op brood te liggen.

[embed][/embed]