
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben een meldpunt geopend voor mensen die zijn gedupeerd door koppelverkoop door zorgverzekeraars. Daardoor betalen ze volgens de bond vaak veel meer voor hun zorgverzekering dan nodig is. Bij deze koppelverkoop moeten mensen een dure basisverzekering afsluiten als ze een uitgebreid aanvullend pakket willen of verzekeraars bieden geen goedkope aanvullende verzekeringen aan bij een dure basisverzekering.
De grote verzekeringsconcerns voeren volgend jaar allemaal ten minste één label met koppelverkoop. Koploper in negatieve zin is Achmea met vier zorglabels: De Friesland, FBTO, Interpolis en Zilveren Kruis. Voor VGZ geldt koppelverkoop bij United Consumers en Univé. CZ (Nationale-Nederlanden) en Menzis doen dat voor één merk. Daarnaast maken ook ONVZ en Zorg en Zekerheid zich schuldig aan koppelverkoop, aldus de Consumentenbond.
De bond wil dat zorgverzekeraars stoppen met verplichte koppelverkoop. De Autoriteit Consument & Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit keurden koppelverkoop vorig jaar ook af. Het is echter niet wettelijk verboden. 'Het is onbegrijpelijk dat zorgverzekeraars die oproep gewoon negeren,' vindt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. De belangenbehartiger wil ook dat verzekeraars eerlijkere zorgverzekeringen aanbieden.

Bij het zorgverzekeringsaanbod voor 2025 deden zeker acht zorgverzekeraars aan koppelverkoop en bij het aanbod voor 2026 is dit gestegen naar zeker tien, onderzocht de Consumentenbond. Het komt vooral voor bij aanvullende pakketten voor fysiotherapie en mondzorg. Zo zouden mensen bij een bepaalde verzekeraar meer premie betalen dan wat ze aan tandartskosten vergoed kunnen krijgen.
Bij andere organisaties kunnen ze alleen een losse tandartsverzekering afsluiten als ze een duurdere basisverzekering nemen. De Consumentenbond en de claimorganisatie gaan onderzoeken hoeveel mensen te veel hebben betaald door koppelverkoop, hoe hoog de schade is en of ze die kunnen verhalen op de zorgverzekeraars.





