LTO en bollentelers willen 380kV-verbinding over Marker- en IJsselmeer

11 nov , 16:00 Bedrijvigheid
Screenshot_20251111_144014
Flickr / European Roads

Land- en tuinbouworganisatie LTO Noord en de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur hebben een extra variant uitgewerkt voor het tracé van de 380kV-verbinding naar het noorden van de provincie. Dit alternatieve tracé gaat vanaf Amsterdam Zuidoost over het water via het Markermeer en IJsselmeer en wordt ter hoogte van Middenmeer ondergronds aangetakt op een hoogspanningsstation nabij Agriport.

De beide organisaties schrijven dit aan Gedeputeerde Staten en onder andere het college van Zaanstad, dat zich grote zorgen maakt over het plan om de leiding deels over Assendelft te laten lopen. 'Met dit alternatief beogen wij een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en toekomstbestendige aanvulling te bieden op de bestaande vijf zoekgebieden die momenteel in onderzoek zijn,' aldus het schrijven.

Niet verstandig

De tot nu toe voorgestelde bovengrondse tracés over land roepen ook bij agrariërs zorgen op. 'De impact op het landelijk gebied is namelijk enorm. De fysieke ruimte in Noord-Holland is schaars en kent toenemende druk door opgaven op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, recreatie, mobiliteit, energietransitie, natuur en landbouw. Vanuit het oogpunt van duurzaam ruimtegebruik en het beschermen van landbouwgrond zijn de voorgestelde tracés over land daarom geen verstandige optie.' 

Druk op landbouwgrond

Een landtracé doorkruist agrarische bedrijven, doorsnijdt kavels en legt structurele beperkingen op aan het gebruik van de grond. Hiermee wordt niet alleen de bedrijfsvoering direct geraakt, maar ook de (economische) toekomstbestendigheid van de agrarische sector in Noord-Holland. 'De ruimte die de agrarische bedrijven nodig hebben om zich verder te ontwikkelen en te verduurzamen komt daarmee onder druk te staan. Dit vormt een rem op innovaties die bijdragen aan het verlagen van de milieu-impact, zoals emissiereductie, kringlooplandbouw, bodemverbetering en energie-efficiëntie.'

Minder weerstand

Een watertracé via het Markermeer en het IJsselmeer levert geen van deze knelpunten op. Er wordt geen inbreuk gedaan aan weidevogellandschappen en natuurgebieden en het tracé heeft geen invloed op natuurherstel. Bovendien wordt minder maatschappelijke weerstand verwacht. Én de ruimte blijft beschikbaar voor andere doeleinden. De provincie en betrokken gemeenten wordt gevraagd om de 'wateroptie' formeer te betrekken bij de besluitvorming over het regioadvies dat door de provincie is opgesteld. 'Ondanks de mogelijk hogere technische en financiële complexiteit biedt deze optie substantiële voordelen op het gebied van ruimtelijke kwaliteit, maatschappelijk draagvlak en toekomstbestendigheid.'