
Amsterdam heeft geschrokken gereageerd op de investeringsplannen van Schiphol. Die lijken vooral gericht op groei van de luchthaven, terwijl het stadsbestuur het liefst ziet dat er minder wordt gevlogen. Dat is in Zaanstad niet anders, maar Schiphol-wethouder Wessel Breunesse is opgestapt en het is onduidelijk hoe begaan zijn opvolger met het dossier zal zijn.
Schiphol heeft bekendgemaakt tot 2035 een bedrag van tien miljard euro te investeren in onder andere in een nieuwe terminal en de vernieuwing en verduurzaming van pieren. 'In dit programma ziet het college duidelijk punten die duiden op het faciliteren van toekomstige groei van Schiphol,' reageert de Amsterdamse wethouder Hester van Buren. 'Dit strookt niet met de visie die wij hebben. Amsterdam staat voor een compactere luchthaven, in alle opzichten.' Die gemeente is voor 20 procent aandeelhouder van Schiphol.
Volgens een woordvoerder van de luchthaven moet Schiphol nog in gesprek met alle aandeelhouders over de plannen. De grootste aandeelhouder is de Staat, met een belang van bijna 70 procent. Amsterdam is overigens ook positief over enkele punten van de investeringsplannen. Het gaat dan om geld voor het verbeteren van arbeidsomstandigheden en schoner vliegen. KLM noemt de plannen van essentieel beland om passagiers goed te blijven bedienen. Tegelijkertijd houdt de luchtvaartmaatschappij, die Schiphol als thuisbasis heeft, zorgen over mogelijk kosten.
De afgelopen jaren verhoogde Schiphol de havengelden voor het gebruik van het vliegveld fors. De nieuwe investeringen worden voor het grootste deel betaald met de havengelden. KLM vindt dat de kosten voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers het beste omlaag kunnen om Schiphol aantrekkelijk te houden.





