Rijkswaterstaat en TNO hebben in samenwerking met Living Lab het eerste tussenrapport Heavy Duty Laadpleinen gepubliceerd. Voor het eerst is uitgebreid gekeken naar alle aspecten van publieke laadpleinen voor zwaar transport: van techniek tot businesscase. Albert Heijn had eind mei vorig jaar het grootste elektrische wagenpark van ons land met eigen laadpleinen. De interesse van ondernemers blijkt groot.
De resultaten van het nieuwe onderzoek bieden marktpartijen, transporteurs en beleidsmakers concrete inzichten in hoe publiek laden van vrachtwagens in de praktijk verloopt. Zo blijkt energie cruciaal en bepaalt tot 50 procent van de businesscase, zowel door kosten voor netaansluiting als de inkoop van energie. Tegelijk blijkt netcongestie de opschaling te vertragen omdat exploitanten geen zekerheid krijgen over hun aansluiting, hoewel laadpleinen ook kansen bieden om netcongestie te verminderen. Het rapport biedt praktische handvatten voor succesvolle uitrol van laadinfrastructuur.
Het Living Lab heeft gedurende veertien maanden gedetailleerde data verzameld van zes operationele laadpleinen (WattHub, Shell, Milence, Truckparking Rotterdam, BAT en CircleK). Deze data zijn voor het eerst geanalyseerd en geïnterpreteerd. Deze bevindingen benadrukken het belang van omgaan met energie, maar geven ook veel inzichten in laadduur. Zo gebruiken vrachtwagens nu nog maar een beperkt deel van hun batterijcapaciteit. Daarmee kunnen ze meestal binnen 30 tot 45 minuten voldoende laden om hun route volledig elektrisch te rijden. Het volledige onderzoek richt zich op vijf kernthema’s: ruimtelijke inrichting, techniek, logistiek, energie en businesscase.
Een hoogtepunt uit het onderzoek was een testweek met vrachtwagens van verschillende merken (Daf, Mercedes, Volvo, Renault). Deze stresstest bewijst dat laadpleinen intensief gebruik aankunnen: 70 laadsessies in 45 uur. Dat is goed voor 3000 km rijden. ‘We weten nu hoe we als gemeente slimme laadinfrastructuur kunnen koppelen aan beleid en praktijk. En hoe je daarop regie kunt nemen in de energietransitie,’ aldus Aard van Weezel van het Brabants Afval Team in Tilburg).
Het tussenrapport markeert de helft van kennisprogramma Living Lab Heavy Duty Laadpleinen. De monitoring wordt gedurende 2026 voortgezet, waarna het eindrapport begin 2027 verschijnt. Voor de deelnemende partijen benadrukt het project de waarde van samenwerking.