Opeens waren ze overal te krijgen, maar de uitvinder van de crompouce wil er pal en perk aan gaan stellen. Onder andere Albert Heijn is aangeschreven door de advocaten van de Utrechtse bakker die deze kruising tussen een tompouce en een croissant als eerste op de markt bracht en haar vinding en merknaam liet registreren.
Eigenaar Ulrika Menig van de Bammetje Bakery zegt de crompouce in 2020 tijdens de coronalockdown te hebben bedacht. In 2021 kwam ze met een oranje versie op Koningsdag. 'Ik voelde me door de massale positieve reacties via allerlei media gesterkt en wist dat dit product dat ik ontwikkeld had, een blijvertje was,'schrijft ze op Instagram . Dit jaar groeide de crompouce uit tot een rage, vooral dankzij massale aandacht op sociale media. Bakkers in heel Nederland gingen met het product aan de haal. Ook Albert Heijn en Jumbo.
[embed][/embed]
Tot ergernis van Menig, die een advocaat inschakelde. Het product en de merknaam van de crompouce mogen nu niet meer zonder toestemming worden gebruikt. Volgens Menig zal 'zeer hard opgetreden worden'tegen inbreuk. Ambachtelijke bakkers mogen de crompouce voortaan alleen in licentie verkopen, anderen worden gesommeerd de verkoop te staken. Hoe nieuw de crompouce echt is, blijft overigens onderwerp van discussie. Een bakker in Meliskerke zegt het product al 30 jaar te verkopen.
[embed][/embed]