Omzetrecord maar lagere winst Hornbach Group

Foto: Google / Marcel Kraan

De Hornbach Group heeft de omzet in het eerste kwartaal verder zien groeien en overtrof de recordomzet van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De bijdrage van Hornbach Nederland was volgens het concern ‘substantieel groter’ dan een jaar geleden.

De totale omzet van de Duitse bouwmarktketen met zijn jubilerende vestiging in Zaandam kwam tot eind mei uit op ruim 1,8 miljard euro, 8,1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Concrete cijfers voor Nederland, waar het bedrijf inmiddels zeventien projectbouwmarkten en één vestiging van Hornbach Vloeren heeft zijn niet bekendgemaakt. De Duitse thuismarkt is goed voor ongeveer de helft van de omzet van Hornbach. Het aandeel van de webshop daalde in het eerste kwartaal met dik 30 procent door de afgenomen vraag naar click & collect, maar bleven wel op een veel hoger niveau dan voor de coronapandemie.

Winstdaling

Vergeleken met het recordkwartaal van vorig jaar daalde de aangepaste winst met ruim twaalf procent. Dat was vooral het gevolg van de inflatiedruk en hogere kosten voor transport en logistiek. Daarnaast lagen de bedrijfskosten van de vestigingen hoger en keerden de marketinguitgaven die tijdens de pandemie een stuk lager waren terug naar normale niveaus. Ook dat had invloed op de winst. Gezien de huidige macro-economische uitdagingen en onzekerheden verwacht het concern dat het resultaat van de groep over het hele boekjaar lager uitvalt dan het afgelopen jaar.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen