Lidl ziet af van WK-campagne, AH denkt nog na

Het filiaal van de Duitse keten in Wormerveer.
Foto: Google Street View

Lidl ziet af van een grote reclamecampagne rond het WK voetbal, bevestigt de supermarktketen na een bericht in Het Financieele Dagblad. Lidl vindt het ‘ongepast een grote campagne op te tuigen vanwege een optelsom aan factoren,’ zoals de mensenrechtensituatie in het organiserende Qatar.

Rond grote voetbaltoernooien geven supermarkten meestal veel geld uit aan reclamecampagnes. Zo spendeerde Lidl vorig jaar rond het Europees kampioenschap voetbal en de sportzomer nog zes miljoen euro. Klanten konden toen sparen voor een Fluoranje-outfit en hadden de keuze uit onder meer een T-shirt, sokken, mondkapje of legging. Hoofdsponsor ING van het Nederlands voetbalelftal liet vorige maand al weten niet met Oranje mee te reizen naar Qatar vanwege de mensenrechtensituatie in dat land. Ook andere sponsoren zoals Albert Heijn, KPN, Bitvavo en de Nederlandse Loterij maken geen gebruik van de mogelijkheid om kaarten voor wedstrijden van Oranje te krijgen.

Albert Heijn gaf eerder aan dat het nog nadenkt over de invulling van de reclamecampagne rond het WK. Van alle supermarktketens heeft Jumbo vorig jaar rond het EK met 20 miljoen euro het meeste geld besteed aan reclame. Jumbo kon vanochtend nog niet met een reactie komen en supermarktketen Plus was niet bereikbaar voor een reactie.

Reacties

Cookieinstellingen