Terugswitch Service voor slachtoffers energiecowboys

Foto: Jonas Heeren da Silva Marcos

Energiecoöperatie WeSpark schiet mensen te hulp die zonder dat zelf te willen vastzitten aan een ongewild en onvoordelig energiecontract. Huishoudens onrechtmatig laten overstappen op een ander energiecontract is een terugkerend probleem, dat met de gratis Terugswitch Service moet worden verholpen.

Uit cijfers van de Autoriteit Consument & Markt blijkt dat het aantal ongewenste telefoontjes door energievergelijkers van 2019 tot aan dit jaar sterk toenam. Ondanks herhaaldelijk optreden van de ACM, meldingen in de media en de nieuwe telemarketingwet die op 1 juli 2021 in werking trad en die overrompelingstactieken moet voorkomen komen er volgens WeSpark nog steeds regelmatig meldingen over dergelijke praktijken binnen. Consumenten krijgen niet altijd de juiste of volledige informatie, worden op ongewenste momenten gebeld of aan de deur bezocht en het gesprek afkappen is vaak moeilijk.

Misleiding

Ook bestaan er derde partijen die zich voordoen als de eigen leverancier, zogeheten intermediairs. Zij nemen het soms niet zo nauw met de regels voor telemarketing en colportage. Het werven van klanten gebeurt vaak op een buitengewoon misleidende manier. ‘In de meest schrijnende gevallen zitten consumenten jarenlang vast aan een contract bij een nieuwe leverancier en kunnen zij daar alleen nog weg door een hoge boete te betalen,’ meldt een persbericht van het moederbedrijf van WeSpark, het OM nieuwe energie collectief.

Onacceptabel

‘Via trucvragen komen sommige partijen er al snel achter bij welke leverancier je zit om vervolgens aan te geven dat zij bellen namens jouw leverancier. Daardoor blijven klanten aan de telefoon en denken ze dat ze een nieuw prijsaanbod krijgen. Eigenlijk blijken ze daarmee akkoord te gaan met de overstap naar een andere leverancier,’ aldus directeur André Dippell. De Zaanse coöperatie WeSpark en de 65 andere lokale bedrijven binnen OM vinden deze praktijken onacceptabel en willen de hele energiebranche nu tot verandering dwingen: ‘Wordt de consument benadeeld, dan gaat het collectief er met gestrekt been in.’

Voor iedereen

Daarmee is het collectief de eerste Nederlandse leverancier die deze consumenten te hulp schiet en ontzorgt. Via de website van het collectief kunnen mensen bekijken of hun situatie onrechtmatig is en zich aanmelden voor de Terugswitch Service. Het maakt daarbij niet uit of men klant is of niet. OM neemt dan namens de consumenten contact op met de betreffende energieleverancier om de onterechte overstap terug te draaien.

Geen winstoogmerk

‘Omdat wij niet in deze branche zitten om winst te maken, benaderen we consumenten juist met het verhaal achter onze energie en zijn we principieel tegen alle vormen van agressieve en misleidende verkoop,’ zegt Dippell. ‘Het is schandalig dat er nog steeds leveranciers zijn die op deze wijze te werk gaan en dat de gedupeerden zelf tijd en energie moeten steken in het terugdraaien van hun onterechte overstap. Omdat dit soort onrecht echt niet langer kan en we gedupeerden willen helpen, kan iedereen die hiermee te maken heeft of heeft gehad zich aanmelden voor onze nieuwe Terugswitch Service.’

 

Reacties

Cookieinstellingen