Hoe staat het met verhuizing meststoffenfabriek ICL?

Foto: Google Earth

Hoe staat het met de vorige zomer aangekondigde verhuizing van meststoffenfabriek ICL Fertilizers Europe van de Coenhaven naar het terrein van de OBA Bulk Terminal in het Westelijk Havengebied in Amsterdam? Democratisch Zaanstad is er benieuwd naar, omdat de verplaatsing negatief kan uitpakken voor woningbouw in de Achtersluispolder en op het Hembrugterrein én voor de huidige bewoners in het Noordzeekanaalgebied.

Nu de bouwplannen voor met name het Hembrugterrein steeds concreter worden vraagt DZ zich af hoe het staat met de business case van ICL voor de nieuwe locatie, die afgelopen najaar gereed had moeten zijn. Sinds augustus is er echter geen aanvullende informatie meer gekomen over de mogelijke verplaatsing van ICL en over de uitkomst van de milieueffectrapportage (MER). Fractievoorzitter Juliëtte Rot stelt er nu schriftelijke vragen over en maakt zich met name zorgen over overlast door stank en lawaai en gevolgen voor de gezondheid van Zaankanters. Wordt er wanneer de verhuizing doorgaat een nul-meting gedaan om de gevolgen voor mens en milieu te kunnen monitoren?

Koploper fosfaatrecycling

ICL produceert aan de Fosfaatweg jaarlijks bijna 550.000 ton aan hoogwaardige meststoffen. De fabriek is daarnaast ook een belangrijke terminal voor onder meer fosforzuur, dat onder meer wordt geleverd aan fabrikanten van voedingsmiddelen en frisdranken. De meststoffen zijn gebaseerd op kalium en fosfaat en dus niet brandbaar of explosief. Het streven van het bedrijf is om op termijn te komen tot een volledige fosfaatkringloop.

De fabriek in Amsterdam is een wereldwijde koploper in de fosfaatrecycling, aldus ICL, en nam in maart 2019 de ICL Phosphate Recycling Unit in gebruik voor het toepassen van alternatieve bronnen van fosfaat in het productieproces, zoals verbrandingsassen van rioolslib en beendermeel. ‘Zo kan ICL in Amsterdam nog vele jaren op een duurzame manier doorgaan met het produceren van meststoffen die helpen de wereld van voedsel te voorzien,’ aldus het bedrijf op de eigen website.

Accumulatie milieubelasting

Democratisch Zaanstad is echter beducht voor nog meer overlast in een gemeente die toch al een grote milieubelasting kent vanwege onder andere het vliegverkeer, cacaofabrieken, de linoleumefabriek en de Norit-vestiging. Zijn of worden er berekeningen gemaakt die aantonen welke impact de toekomstige ICL-fabriek heeft qua geur- en geluidsoverlast en op welke afstand van de fabriek er sprake is van impact, is daarom één van de vragen van Rot.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen