Minder banken en automaten, duurdere betaalrekening

Foto: Wikimedia / Vysotsky

Eerst verdwenen de fysieke bankfilialen en nu komen er ook steeds minder geldautomaten. Een betaalrekening is echter in vijf jaar tijd gemiddeld zo’n 42 procent duurder geworden, berekende de Consumentenbond, die de prijzen die een achttal banken vergeleek met de prijzen in 2017. Het goedkoopste betaalpakket met één pas werd gemiddeld 51 procent duurder.

Van de onderzochte banken stegen de prijzen bij Triodos Bank het hardst. Daar kost een basisrekening voor één persoon momenteel zo’n 60 euro. Dat was vijf jaar terug nog 28,20 euro. Klanten van Rabobank betalen voor het DirectPakket nu 73 procent meer dan vijf jaar terug. Bij ING ging het om een plus van 62 procent. Knab is de enige van de onderzochte banken die de afgelopen vijf jaar zijn prijs niet verhoogde. Die bank rekent volgens de Consumentenbond dan ook een ‘fiks tarief’ van 60 euro per jaar, maar dat is inclusief extra betaalpas en creditcard. Of een bank voordelig is, hangt volgens de Consumentenbond ook af van de diensten die een consument gebruikt. Bij banken gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor rood staan, papieren afschriften ontvangen en geld opnemen buiten de EU of vervanging van een betaalpas. Ook rekenen banken steeds vaker kosten voor het storten of opnemen van contant geld.

Contanten pinnen wordt steeds lastiger, ontdekte de NOS. Er zijn steeds minder geldautomaten en bovendien gelden krappere openingstijden. De banken hebben afgelopen jaar opnieuw honderden automaten gesloten: ten opzichte van tweeënhalf jaar geleden is hun aantal met een derde geslonken tot 4916. Tussen 23:00 uur en 06:00 uur zijn de meeste automaten uitgeschakeld als maatregel tegen plofkraken. Alleen automaten in uitgaansgebieden blijven open tot 02:00 uur. Volgens operationeel directeur Peggy Corstens van Geldmaat worden automaten weggehaald wanneer het er te veel zijn ‘en waar te weinig geldautomaten staan, zetten we ze neer’. Dat laatste is overigens geen vanzelfsprekendheid, zoals de praktijk in Westzaan bewijst. Daar is et nergens een plekje voor te vinden.

Coaches vervangen filialen

Het sluiten van bankfilialen begon in kleinere plaatsen en greep als een veenbrand om zich heen, en heeft nue ook de grotere gemeenten bereikt: klanten van ABN-Amro in Purmerend moeten vanaf 1 april naar Zaandam wanneer ze persoonlijk contact willen. Vanaf die dag is de bank aan de Kalversteeg verleden tijd. ‘Onze klanten kunnen en willen steeds meer zelf regelen,’ aldus de verklaring in een persbericht. Ouderen, slechtzienden en laaggeletterden die niet digitaal vaardig zijn kunnen in de toekomst bellen met de seniorenlijn of de hulp inroepen van ‘financiële zorgcoaches’ die hen ook thuis kunnen helpen. ABN Amro heeft momenteel 60 fulltime zorgcoaches in dienst met de intentie dit jaar nog uit te breiden tot 150. Voor het Purmerendse kantoor komen drie coaches in de plaats.

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen