PvdD sorteert voor op flitsbezorging: nu al voorzorgen treffen

De situatie bij een dark store in de Amsterdamse Daniël Stalpertstraat.
De situatie bij een dark store in de Amsterdamse Daniël Stalpertstraat.
Foto: Twitter

De Partij voor de Dieren zou graag zien dat Zaanstad zich preventief wapent tegen de komst van flitsbezorgdiensten als Getir, Gorillas, Zapp en Flink. Hun verdienmodel is gebaseerd op het leveren van een klein aantal boodschappen binnen tien minuten en in andere gemeenten levert dat de nodige overlast op. Amsterdam trapt al op de rem.

Drie van de vier genoemde bedrijven bezorgen van acht uur ’s ochtends tot twaalf uur ’s nachts, terwijl eentje zelfs 24 uur per dag actief is. Om hun belofte van razendsnelle bezorgingen – per e-bike – waar te kunnen maken richten de flitsbezorgdiensten overal in woonwijken mini pakhuizen in, de zogenoemde zogeheten dark stores. Volgens een artikel in het Financieele Dagblad zorgen ze daar voor een stortvloed aan klachten over onder meer luidruchtige koeriers, intimidatie, een zee aan bezorgfietsen en afgezette straten door bevoorrading. Daarnaast vormen de door het beloningensysteem opgejaagde fietskoeriers een gevaar op de weg, stelt steunfractielid Stella Pieterson in schriftelijke vragen aan het college.

‘Dark store’ Zapp Fagelstraat moet dicht na klachten overlast

‘De bezorgers in dienst van deze bedrijven verdienen een zeer bescheiden uurloon plus een ‘prestatiebonus’ indien ze per uur meer dan vier bezorgingen kunnen realiseren. Deze ‘riders’ hebben geen CAO en geen zondag- of nachttoeslag,’ schrijft zij. Om de bonus binnen te halen moeten zij minimaal vijf bezorgingen per uur halen, heen en weer en inclusief inladen en afleveren. De PvdD is sowieso geen fan van de filosofie achter het businessmodel, dat Pieterson omschrijft als ‘weer een andere speler in de platformeconomie die van de deregulering en flexibilisering van de arbeidsmarkt gebruik wil maken en de werknemers, vooral jongeren, wil uitbuiten en zo min mogelijk betalen.’

Ingreep in Amsterdam

Flitsbezorgers kunnen zich tot op heden ‘zomaar’ in bedrijfspanden vestigen zonder een exploitatievergunning en een mobiliteitsplan in te dienen, omdat wetgeving ontbreekt. Amsterdam denkt nu toch een geitenpaadje te hebben gevonden: omdat flitsbezorgers nieuw zijn en dus niet op de lijst met toegestane bedrijfsactiviteiten voorkomen, handelen zij volgens die gemeente per definitie in strijd met het bestaande bestemmingsplan. De gemeenteraad van de hoofdstad heeft inmiddels ingestemd met een voorbereidingsbesluit om voorlopig de vestiging van alle dark stores te verbieden in de hele stad. Dat lijkt de Partij voor de Dieren ook wat Zaanstad betreft een goed plan.

Verdringing

De komst van flitsbezorgdiensten is bovendien geen goede zaak voor de bestaande winkels en supermarkten, volgens Pieterson. ‘Gezien het feit dat deze bedrijven beginnende ‘multinationals’ zijn en groot ‘venture capital’ achter zich scharen’ vraagt zij het college hoe dat de impact van de eventuele komst van deze bedrijven inschat op Zaanse ondernemers, de middenstand, de detailhandel en de lokale economie in zijn geheel. De fractie stelt voor om te laten onderzoeken of het mogelijk is om alleen locaties buiten woonwijken (bijvoorbeeld op industrieterreinen) toe te staan voor dark stores.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen