Riviercruises in de regio inmiddels goed voor 1690 banen

Ms Inspire, dat als eerste riviercruiseschip aanlegde in Zaandam.
Ms Inspire, dat als eerste riviercruiseschip aanlegde in Zaandam.
Foto: Gemeente Zaanstad

De riviercruisevaart was dit jaar in de Amsterdam Cruise Port-regio, waartoe ook Zaanstad behoort, goed voor 1690 banen.

De ACP liet onderzoeksbureau Decisio een analyse laten maken van de economische impact van riviercruises in dit gebied. Daaruit blijkt dat de sector ruim een half miljoen bezoeken van passagiers genereerde, met een omzet van ruim 206 miljoen en een toegevoegde waarde van meer dan 87 miljoen euro.

Bezienswaardigheden, winkelen, horeca en vervoer

Het onderzoeksbureau hield de afgelopen maanden een steekproef onder 1197 passagiers op 34 schepen in Amsterdam, Hoorn en Lelystad. De economische impact blijkt uit twee hoofdcomponenten te bestaan. ’De meest voor de hand liggende effecten zijn de bestedingen door de passagiers zelf’, meldt de ACP. ’Zij besteedden ruim 106 miljoen euro aan onder andere bezienswaardigheden, winkelen, horeca en vervoer. Minder in het oog springend, maar economisch zeker belangrijk, zijn de operationele uitgaven van rederijen zoals havengelden, walstroom en brandstof. Dit komt uit op ruim 45 miljoen euro.’

De bestedingen door passagiers en rederijen leveren omzet en productie op voor bedrijven in de horeca, cultuur, vervoer en detailhandel. Deze sectoren hebben op hun beurt ook weer toeleveranciers uit industrie, landbouw en verhuur nodig. Deze indirecte economische impact van de riviercruisevaart komt uit op 55 miljoen euro.

De voormalige VVD-wethouder van Zaanstad (2002 – 2006) en nu Gedeputeerde van Noord-Holland Cees Loggen stelt: ‘Dit onderzoek kan veel partijen helpen bij plannen voor spreiding van de grote aantallen toeristen die naar Amsterdam en andere mooie steden in Noord-Holland komen.’

Intercontinentale toerist ‘big spender’

Voor een gedetailleerd inzicht is in het onderzoek van Decisio rekening gehouden met de herkomst van de passagiers (intercontinentaal, Europees of nationaal), het soort aanloop (transit/turnaround) en het luxe segment. De intercontinentale passagiers blijken veruit het meest te besteden, op grote afstand gevolgd door de Europese. De Nederlandse passagier is de hekkensluiter.

Oudere doelgroep

De intercontinentale passagiers blijven het langst in Amsterdam en maken voor of na een riviercruisevakantie gebruik van hotels in de hoofdstad. Deze gasten komen voornamelijk uit de Verenigde Staten, Canada en Australië. Herkomstlanden van Europese gasten zijn vooral Duitsland, het Verenigd Koningrijk en Frankrijk. Ook laat het onderzoek zien dat deze bezoekers gemiddeld 55 jaar of ouder zijn, een groot besteedbaar inkomen hebben en vooral gecharmeerd zijn van de iconische en culturele bezienswaardigheden die de ACP-regio biedt.

Zaanstad

Zaanstad wil hiervan ook meeprofiteren en meer riviercruises aantrekken. De Zaanse Schans is met een verwachte drie miljoen bezoekers in 2020 een belangrijke trekpleister en ook het centrum van Zaandam is een aantrekkelijke locatie voor toeristen geworden.

Janine van Oosten, voorzitter van de ACP: ‘Ik ben blij dat onze aannames nu onderbouwd zijn en dat de riviercruise een economische factor van betekenis blijkt voor de ACP-regio. Verheugend is dat de sector daadwerkelijk werkgelegenheid creëert, juist ook voor midden- en laagopgeleiden.’

De Amsterdam Cruise Port-regio omvat de gemeenten Amsterdam, Alkmaar, Den Helder, Enkhuizen, Haarlem, Hoorn, Huizen, Lelystad, Medemblik en Zaanstad.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen