Michelinsterren genoeg in de buurt – maar je moet wel de gemeente uit

Foto: Wikimedia

Het enige voordeel van wonen in een gemeente zonder echte toprestaurants, is dat je ook niet de frustratie kent er eentje kwijt te raken.

Vandaag werden de Michelinsterren weer uitgereikt dan wel ingetrokken. Voor de lekkerbekken: klik hier voor de volledige lijst.

Dat we deze sterren kennen, hebben we te danken aan bandenfabrikant André Michelin. Aan het begin van de 20e eeuw reden er zo’n 3000 auto’s rond in heel Frankrijk en in een poging het autogebruik te stimuleren, introduceerde hij in augustus 1900 de Michelingids. Die moest chauffeurs wijzen op goede restaurants en hotels en bevatte ook informatie over benzinestations, garages en toiletten.

In 1905 verscheen de eerste Nederlandse Michelingids: de Guide Michelin Belgique, Hollande Luxembourg, Alsace-Lorraine, Bord du Rhin van 1905-1906. Restaurants stonden er nog niet in, maar garages en mecaniciens des te meer. Tankstations kwam je onderweg nog niet tegen. Brandstof was bijvoorbeeld te koop bij de drogist en panne was aan de orde van de dag. Om de kwetsbare vering te laten repareren, moest je bij de hoefsmid zijn.

Deze eerste gids voor Nederland was Franstalig, maar voorin stond er ook een toelichting in het Duits. Zelfs de plaatsnamen werden in het Frans vermeld. Zo schreef de gids over Schèveningue (Scheveningen), Nimègue (Nijmegen), Groningue (Groningen), La Haye (Den Haag), Bois-le-Duc (’s-Hertogenbosch) en Flessingue (Vlissingen).

Al 90 jaar sterren

In 1926 introduceerde de Michelingids de Michelinster. Inspecteurs gingen op pad om restaurants te beoordelen. Eetgelegenheden maakten alleen kans op een ster als zij beschikten over een uitzonderlijk goede keuken, een unieke smaak en een correcte bediening. De Michelinsterren bleken al snel een groot succes onder de lezers van de gids. In 1931 werd het systeem dan ook uitgebreid naar drie sterren, het beoordelingsmodel dat tot op de dag van vandaag wordt gebruikt.

Inspecteurs hanteren vijf criteria:

  • De kwaliteit van de geserveerde producten
  • De persoonlijkheid van de keuken
  • De beheersing van kooktechnieken en smaken
  • De prijs-kwaliteitverhouding
  • De consistentie

Dit betekenen de sterren:

  • *     één ster: een heel goede keuken in zijn categorie
  • **   twee sterren: verfijnde keuken, een omweg waard
  • *** drie sterren: voortreffelijke keuken, dit restaurant is de reis waard

De sterren houden alleen rekening met de gerechten, niet met zaken als de dienstverlening, de voorzieningen of een medewerker die de auto’s parkeert.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen