Nieuwe stickers voor de brievenbus per 1 januari

Foto: Facebook / GroenLinks Zaanstad

De stickers op de Zaanse brievenbussen gaan binnenkort van kleur verschieten: per 1 januari treedt het verbod op ongeadresseerd reclamedrukwerk hier in werking. Dat betekent dat zonder sticker alleen nog de weekbladen welkom zijn. Hoe u de nieuwe stickers kunt bemachtingen is nog niet aangekondigd.

De laatste juridische hindernis voor de invoering van de ja/ja-sticker werd afgelopen september genomen, toen de Hoge Raad bepaalde dat voorloper Amsterdam bij de invoering van dat systeem niet onrechtmatig handelde tegenover de verspreiders van ongeadresseerd reclamedrukwerk. In de hoofdstad is sinds 1 januari 2018 een verordening van kracht die inhoudt dat dergelijke reclame – denk aan het in plastic gesealde stapeltje folders van landelijke ketens – alleen mag worden bezorgd als daar op de brievenbus met een ‘ja’ expliciet om gevraagd wordt.

Papierbesparing

Dit zogenoemde opt-in-systeem gaat komend jaar ook hier in. Nu kunnen inwoners desgewenst folders weren met een nee/ja- (geen reclame; wel huis-aan-huisbladen) of een nee/nee-sticker: het opt-out-systeem. De nieuwe werkwijze moet papier besparen en papierafval voorkomen. Voor bedrijven die ongeadresseerd drukwerk verspreiden betekent dit echter dat zij dat op veel minder adressen kunnen doen. Twee brancheorganisaties vorderden om die reden in een civiele procedure onder meer dat het gemeenten zou worden verboden om het opt-in-systeem te handhaven. Maar de Hoge Raad oordeelde anders.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen