Heropening horeca van invloed op florerend Ahold Delhaize

Het hoofdkantoor van de multinational in Zaandam.
Het hoofdkantoor van de multinational in Zaandam.
Foto: Google Street View

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in Europa in het derde kwartaal last gehad van de heropening van de horeca. Consumenten gingen weer vaker uit eten en gaven daardoor minder uit in de supermarkt. In de Verenigde Staten merkte het bedrijf die trend minder. De multinational blijft echter op volle kracht vooruit stomen.

De omzet van het moederbedrijf van Albert Heijn en winkels als Etos, Gall & Gall en webshop Bol.com in Europa daalde licht als wordt gekeken naar winkels die vorig jaar in dezelfde periode ook al open waren. Als naar de totale inkomsten wordt gekeken liggen die nog wel hoger dan een jaar geleden. Dat komt echter deels door overnames, maar ook door bijvoorbeeld de opening van nieuwe winkels en groei bij Bol.com, waar de omzet op jaarbasis met negentien procent steeg.

De omzet blijft bovendien door de coronapandemie hoger dan zonder rondwarend virus. In de afgelopen kwartalen profiteerde Ahold Delhaize volop van het feit dat mensen graag thuis bleven en online bestellingen deden, en van het ggeven dat consumenten die hun geld niet in de horeca kwijt konden meer spendeerden in supermarkten. Het bedrijf vergelijkt daarom zijn kwartaalresultaten graag met die van twee jaar geleden, vóór corona. Ten opzichte van de derde periode van 2019 is er nog altijd een flinke groei te zien in alle regio’s waar Ahold Delhaize actief is.

Blijvende veranderingen

Topman Frans Muller ziet dat mensen deels thuis blijven werken. Dan lunchen ze ook thuis en kopen ze meer bij de supermarkt. Bovendien zijn mensen meer thuis gaan koken en gezonder gaan eten, merken ze bij Ahold Delhaize. De omzet van Ahold Delhaize in de maanden juli tot en met september kwam uit op 18,5 miljard euro, een toename van 4,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst bedroeg 522 miljoen euro. Dat was een jaar geleden nog 68 miljoen, maar toen moest het bedrijf veel geld opzij zetten voor de pensioenen voor het Amerikaanse personeel.

Trouw personeel

Dat personeel is het supermarktconcern trouw gebleven. ‘We zien dat we zowel in Europa als de VS genoeg werknemers kunnen vinden. Als je een betrouwbare werkgever bent met goede arbeidsvoorwaarden betaalt zich dat uit,’ aldus Muller. Die zegt dat de cijfers tonen dat Ahold Delhaize weerbaar is. Het supermarktconcern verhoogt de verwachtingen voor de winstmarge voor dit jaar en denkt ook aan een iets hogere winst per aandeel.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen