PostNL levert pakketjes van buiten de EU niet langer thuis af

Foto: Wikimedia

PostNL is vorige maand al in alle stilte gestopt met het thuis afleveren van pakketjes van buiten de Europese Unie.

Over die pakjes moeten aan de deur douanekosten en BTW worden betaald wanneer ze een waarde waarde vertegenwoordigen van meer dan 22 euro. Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort.

Nu heeft de Consumentenbond aan de bel getrokken, omdat over het afhandelen van de bestellingen veel klachten binnenkomen. Volgens Post NL is het vanwege de zogeheten inklaringskosten handiger om pakketten van buiten de EU direct naar een afhaalpunt te sturen, aangezien veel mensen geen gepast geld in huis hebben. En de bezorgers hebben geen pinvoorzieningen.

‘Tientallen klachten’

Op de website van het bedrijf is de informatie over de wijzing van de thuisbezorging inmiddels, na druk van de Consumentenbond, bekendgemaakt. De bond claimt ‘tientallen’ klachten te hebben gekregen van consumenten die geen bericht ontvangen dat hun pakketje op het afhaalpunt ligt. Volgens PostNL gaat om ‘enkele specifieke gevallen’.

Een niet opgehaalde bestelling gaat na twee weken retour afzender.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen