Rechter moet beslissen over gratis werken bij Wibra

Het filiaal van Wibra aan de Westzijde in Zaandam.
Het filiaal van Wibra aan de Westzijde in Zaandam.
Foto: Google Street View

De FNV stapt naar de rechter om te voorkomen dat Wibra-personeel deze zomer onbetaald de uren moet inhalen die niet konden worden gewerkt omdat de winkels dicht moesten tijdens de lockdown. De bond eist dat alle uren die via de NOW-regeling gecompenseerd werden worden kwijtgescholden.

Via de NOW-regeling kan tot 80 procent van de loonkosten in coronatijd door de overheid worden gecompenseerd. Wibra heeft de niet-gewerkte uren tijdens de lockdown genoteerd en wil dat de medewerkers die in de zomer gratis inhalen. Volgens de FNV eet de discounter daarmee van twee walletjes. ‘Het is ongehoord dat Wibra deze lockdown-rekening die al door de belastingbetaler is betaald ook nog eens bij de werknemers neerlegt,’ meent vakbondsbestuurder Linda Vermeulen.

Meer voorwaarden nodig

Het aantal in te halen uren kan volgens FNV oplopen tot zo’n 40, 50 of zelfs 100 uur, die bovenop de te werken uren in de zomer komen. ‘Combineer dat maar eens met een tweede baan of met je gezin. Wij hadden liever dat de minister had ingegrepen, maar we zijn nu genoodzaakt om naar de rechter te stappen. Aan de NOW moeten veel meer voorwaarden worden gesteld,’ aldus Vermeulen. Daarnaast wil FNV met Wibra in gesprek over hoe er met de overige 20 procent van de uren die niet via de NOW-regeling zijn gecompenseerd omgegaan moet worden.

Meer voorbeelden

Wibra is niet de enige winkelketen is die ‘heel creatief’ blijkt te zijn met het neerleggen van de rekening van de lockdown bij de werknemers, ziet de FNV. Bij juweliersketen Lucardi speelt eenzelfde soort probleem en de parfumerieketen Douglas probeerde de niet-gewerkte uren zonder instemming van werknemers te verrekenen met hun vakantiedagen. Douglas heeft al toegegeven fout te zitten, maar blijft volgens FNV druk uitoefenen op medewerkers om voor niets te komen werken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen