Het zit de beroepsvaart niet mee op de Zaan. Na het werk aan de Wilhelminasluis en de tijdelijke tot 6,1 meter
beperkte doorvaarthoogte van de Coenbrug wegens werkzaamheden is die brug nu opnieuw een voor grotere schepen onneembare barrière. De doorvaarthoogte is nu na een storing tijdelijk 6,2 meter ten opzichte van het Nieuw Amsterdams Peil.
Afgelopen dinsdag
weigerde de Coenbrug zich vroeg in de middag weer te sluiten na het passeren van een boot, met overlast voor het wegverkeer en het scheepvaart tot gevolg. In de richting van Amsterdam duurde dat tot de volgende ochtend. Daarmee is op de weg het leed geleden, maar nog niet op het water. Door de storing is schade ontstaan aan de interne bewegende delen van de brug, waarna hij 's nachts is vastgezet en niet meer kan worden bediend.
Kwestie van maanden
Rijkswaterstaat heeft de oorzaak van de storing en de opgelopen schade nog niet in beeld, maar verwacht gezien de omvang van de schade dat de situatie met de Coenbrug enkele maanden zal gaan duren.
Voor scheepvaartverkeer dat niet onder de brug door past zijn er op dit moment twee nogal lange omleidingsroutes (in beide richtingen): Den Helder over de Noordzee of de Waddenzee en de Lorentzsluizen over de IJssel en het Markermeer. Uiterlijk 21 mei komt met het afronden van de werkzaamheden aan de Stevinsluis een kortere omleidingsroute beschikbaar.