Protest beroepsgoederenvervoer tegen uitblijven nieuwe CAO

Foto: Google Street View

Leden van FNV Transport & Logistiek voeren vandaag actie bij twee distributiecentra in Zaandam om hun eisen voor een nieuwe CAO Beroepsgoederenvervoer kracht bij te zetten.

Werkgevers hadden tot afgelopen maandag de tijd om op de eisen van de leden in te gaan, maar lieten die deadline verstrijken. Er waren eerder al prikacties en volgens vakbondsman Willem Dijkhuizen is de actiebereidheid bij chauffeurs van Peter Appel, Simon Loos, St van den Brink, Cornelissen, Zandbergen, Wezenberg, Tielbeke, Dasko, Euser en andere transportbedrijven in de winkeldistributie ‘heel groot’. ‘De mensen in deze essentiële sector verdienen het om een goed salaris te krijgen, betere arbeidsomstandigheden en de mogelijkheid om eerder te kunnen stoppen met werken. Het is tijd dat het harde werken beloond wordt.’

Sinds eind 2019 geen voortgang

De vorige CAO liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari dit jaar. De FNV en andere bonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst, maar de werkgevers probeerden daar volgens Dijkhuizen steeds onderuit te komen door voor te stellen de CAO nogmaals te verlengen, onder de noemer crisis-CAO. Uiteindelijk startten de onderhandelingen wel, maar kwamen de werkgevers met voorstellen die volgens FNV ver onder de maat en veel te vaag waren.

Eisen

De FNV wil dat de nieuwe overeenkomst voor een jaar geldig is, van 1 januari tot en met 31 december 2021, en een loonsverhoging van 3,5 procent per 1 januari dit jaar. De laagste loonschalen moeten bovendien binnen drie jaar stapsgewijs worden verhoogd naar minimaal veertien euro bruto per uur. De vakbond wil verder onder meer een regeling voor eerder stoppen met werken. Ook heeft wat de FNV betreft vanaf 1 juli elk voertuig een standkachel en -airco en worden afspraken over het werken met rolcontainers zo snel mogelijk doorgevoerd. De FNV-leden gaan vandaag aan de poorten van de distributiecentra van Kuehne + Nagel uitleggen aan chauffeurs waarom er actie wordt gevoerd. Dit zorgt voor oponthoud bij het uit- en inrijden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen