Wie op internet inkopen voor Sinterklaas en Kerstmis wil doen, doet er goed aan nu al bestellingen te plaatsen. Anders dreigt door het grote tekort aan bezorgers straks een domper op de feestvreugde.
Bezorgdiensten kampen in aanloop naar de feestdagen met een krapte aan pakketbezorgers. Er zijn op dit moment ruim 4000 vacatures, als gevolg van de aantrekkende economie en de groei van het online winkelen. In Amsterdam, Utrecht en Eindhoven is de druk het grootst.
PostNL wil deeltijdwerkers meer uren laten maken en uitzendkrachten inzetten om de drukte op te vangen. DHL zegt
500
mensen te willen werv
en
. Witgoedbedrijf Coolblue begon vorig jaar met een eigen bezorgdienst. Nu zoekt het
1000 personeelsleden
om producten te bezorgen en soms ook te installeren. Er zijn geen specifieke landelijke opleidingsmogelijkheden voor het beroep
van
koerier. Wel kan een opleiding in de richting van transport en logistiek helpen om dit beroep uit te voeren.
Vakbonden roepen echter al jaren dat zelfstandige bezorgers te weinig verdienen. Bedrijven bieden vaak uitzendcontracten aan, lagere loonschalen, soms helemaal geen cao. Werkgevers zijn zelf ook debet aan de krapte, zei Reinier Stroo van FNV Transport daar over in De Telegraaf .
[embed][/embed]
De werkdag
en van
koerier
s
zijn doorgaans lang, omdat d
i
e doorgaans vroeg zal beginnen met het opalen van de pakketjes op het distributiecentrum. Een koerier in loondienst verdient doorgaans tussen de 1600 en 2300 euro bruto per maand, afhankelijk van zijn leeftijd. Als zelfstandig ondernemer is er doorgaans een stuk meer te verdienen, maar zijn de inkomsten sterk afhankelijk van
het aantal
afgeleverde pakketjes. De meeste zelfstandige koeriers krijgen per afgeleverd pakket een vastgesteld bedrag. Ze worden dus over het algemeen niet naar hun uren betaald.
[embed][/embed]
De bezorgers willen daarom dat consumenten hun pakketje vaker zelf afhalen op een centraal punt.
Intussen is Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op oorlogspad tegen bezorgdienst Thuisbezorgd.nl. Omzeil die club en bestel rechtstreeks via de website van het restaurant, adviseert KHN eters. De belangenvereniging vindt de tarieven van Thuisbezorgd.nl veel te hoog en zijn macht te groot.
[embed][/embed]
'Restaurants moeten zorgen dat ze baas zijn in eigen huis', zegt voorzitter Robèr Willemsen van KHN. 'Wij hebben veel moeite met Thuisbezorgd.nl omdat zij de prijs bepalen. Je mag als ondernemer niet onder de prijs van Thuisbezorgd.nl je spullen verkopen.' De ondernemers betalen over elke bestelling via Thuisbezorgd.nl een bestelling van twaalf procent en mogen dus niet op eigen houtje aanbiedingen onder de prijs die de bezorgdienst vraagt maaltijden aanbieden. Zulke prijsafspraken zijn in landen als Frankrijk en Duitsland verboden.
[embed][/embed]
Volgens oprichter Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl heeft Koninklijke Horeca Nederland niets te klagen. Volgens hem is zijn bedrijf de goedkoopste manier om te adverteren. De hoge commissie wijt Groen aan de hoge kosten voor tv-reclames; niet aan de kosten die gemaakt worden voor de maaltijdbezorgers dus. Thuisbezorgd maakt nauwelijks winst in Nederland.
Op initiatief van CNV Vakmensen had begin oktober een gesprek plaats tussen de vakbond en de directie van de ook al onder vuur liggende maaltijdbezorger Deliveroo . ‘We willen graag van Deliveroo weten waarom ze niet gewoon de cao voor koerierswerk toepassen’, zei Tjitze van Rijssel, onderhandelaar van CNV Vakmensen daarover. ‘Wij zien nu een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid ontloopt en alle bezorgers in een zzp-constructie wil duwen. Het is schijnzelfstandigheid, met alle risico’s van dien.’
Bij het gesprek ware n ook vertegenwoordigers aanwezig van de onlangs opgerichte Riders Union . ‘Bij de koeriers lopen de emoties op. Goed dat we hierover met Deliveroo in gesprek gaan,’ zegt Van Rijssel.
[embed][/embed]