Einde aan nachtvluchten bovenaan lijst met Schiphol-wensen

Foto: Google Earth

Zaanstad vindt dat het aantal nachtvluchten van en naar Schiphol moet worden afgebouwd naar nul. Onze gemeente ligt in het invloedgebied van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan en circa 40 procent van alle starts en landingen vanaf de luchthaven gaan over Zaans grondgebied. Dit waren tot de coronacrisis circa 200.000 vliegbewegingen per jaar.

In grote delen van de gemeente ondervinden inwoners hinder van Schiphol en het is dan ook van groot belang dat die afneemt, waarbij hinder breed wordt opgevat. Het gaat niet alleen om geluidhinder, maar ook om aspecten als gezondheid, luchtkwaliteit, veiligheid en klimaat. De gemeente wil meer rust voor haar inwoners, met name in de nacht, zo heeft wethouder Wessel Breunesse onlangs duidelijk gemaakt in een gesprek met de directeur van Schiphol.

Maatregelenpakket

Schiphol heeft een pakket aan hinderbeperkende maatregelen opgesteld die los staan van de brief van minister Cora van Nieuwenhuizen die aangeeft dat Schiphol alleen mag groeien als de hinder aantoonbaar is afgenomen. De maatregelen die nu aan de orde zijn worden niet gebruikt om groei te ‘verdienen’. Het gaat om ingrepen die recent zijn ingevoerd of die snel ingevoerd kunnen worden, maar ook om maatregelen die nog nader onderzocht moeten worden. De Bestuurlijke Regie Schiphol (gemeenten en provincies rondom Schiphol) heeft een algemene reactie opgesteld over het hinderreductieplan van Schiphol. Enkele punten hieruit zijn: 

  • De maatregelen zouden overal een positief effect moeten hebben; 
  • Zoveel mogelijk inzet om het aantal nachtvluchten op korte termijn te beperken en inzicht in de mogelijke ongewenste neveneffecten;
  • Vaste uitvliegroutes zouden ook moeten gelden boven 3000 voet; 
  • Aandacht voor de verschuiving van de hinder van de secundaire naar de primaire banen, ook maatregelen om de hinder onder de primaire banen te verminderen; 
  • Aandacht voor het effect van de luchtruimherziening op de maatregelen uit het hinderreductieplan; 
  • Meer duidelijkheid over de manier van het bepalen van de effecten en monitoring; 
  • Garantie dat de maatregelen niet meetellen in het verdienen van de groei; 
  • Inzicht in de effecten van de maatregelen bij verdere groei naar meer dan 500.000 vluchten.

Als deelnemer aan de BRS onderschrijft Zaanstad de BRS-reactie en benadrukt in een aanvullende Zaanse reactie een aantal punten die specifiek voor onze gemeente van belang zijn. De hinderbeperkende maatregelen die Schiphol heeft opgesteld worden onderverdeeld in vier categorieën: baangebruik, overdag vliegen, ’s nachts vliegen vliegtuigtypes. Een groot deel van de maatregelen is erop gericht om het gebruik van de secundaire banen – voor Zaanstad is dat de Zwanenburgbaan – te verschuiven naar de primaire banen – voor Zaanstad de Polderbaan. Hierdoor ondervindt een relatief grote groep mensen minder hinder, maar wordt een kleinere groep mensen zwaarder belast. Per saldo zal er dus sprake zijn van minder hinder.

Nachtrust essentieel

Het college vindt echter dat er ook voor de mensen die hierdoor zwaarder worden belast, gezocht moet worden naar maatregelen of compensatie om deze mensen te ontlasten. Rust in de nacht is hierbij essentieel. Het gaat onder meer om het efficiënter (dichter op elkaar) laten landen van vliegtuigen op de Polderbaan, waardoor de inzet van de Zwanenburgbaan minder vaak nodig is. Ook heeft de KLM de vluchtschema’s tussen 07:00 en 07:45 uur aangepast, zodat inzet van een tweede baan minder vaak nodig is.

Hoger aanvliegen

Overdag gaat het om het hoger aanvliegen op de landingsbanen en het volgen van vaste naderingsroutes. Het hoger aanvliegen is vooral gunstig voor plaatsen die wat verder van de landingsbaan liggen, zoals Assendelft Noord en Krommenie. Voor Assendelf Zuid zal deze maatregel weinig effect hebben. Bij het hoger aanvliegen wordt ook meer gelijkmatig geland in plaats van trapsgewijs. Hiervoor is minder motorvermogen nodig, waardoor het landen wat minder geluid met zich meebrengt. Het volgen van vaste naderingsroutes moet er toe leiden dat er minder vliegtuigen ‘afsnijden’ of ‘uit de bocht vliegen’.

Anders aanvliegen

’s Nachts is van belang de nieuwe manier van aanvliegen op de Zwanenburgbaan. Tot voor kort moesten vliegtuigen via een lange rechte route naar de landingsbaan vliegen. Sinds een paar maanden wordt er op de Zwanenburgbaan ’s nachts via een gekromde route gevlogen, met een bocht om Krommenie en Assendelft heen. De Zwanenburgbaan wordt ’s nachts niet veel gebruikt, alleen wanneer de Polderbaan buiten gebruik is. Wanneer deze manier van vliegen uitgebreider toegepast zou kunnen worden, bijvoorbeeld ’s nachts ook op de Polderbaan en wellicht ook overdag, kan dit veel hinder voorkomen. Zaanstad zou dan ook graag zien dat deze maatregel zo snel mogelijk breder wordt ingevoerd.

Lawaaiigste toestellen weren

De maatregelen gericht op vliegtuigtypes moeten de lawaaiigste, meestal oudere vliegtuigen weren van Schiphol op grond van Europese regelgeving en door bepaalde vliegtuigtypes te ontmoedigen via hogere luchtvaarttarieven. Ook door vlootvernieuwing zullen de oudere toestellen steeds meer verdwijnen. In het hinderreductieplan van Schiphol is niet aangegeven hoeveel hinderbeperking de maatregelen opleveren. Dit is wat Zaanstad betreft wel noodzakelijk om een goed beeld te kunnen krijgen van het effect van deze ingrepen.

Teleurstelling voorkomen

De verwachting wordt al snel gewekt dat een hinderbeperkende maatregel een flinke verbetering met zich mee zal brengen, terwijl de verbetering in de praktijk misschien maar klein is. Dit voorkomt teleurstelling bij bewoners en voorkomt dat het bestaande wantrouwen tegen Schiphol verder wordt gevoed. Schiphol gaat de maatregelen wel monitoren. De luchthaven heeft aangegeven dat de reacties op het hinderreductieplan dit najaar worden verwerkt. Ze worden thematisch beantwoord, waarbij wordt aangegeven in hoeverre ze hebben geleid tot wijzigingen in het programma hinderreductie. De beantwoording is openbaar.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen