Gemeente als koploper betrokken bij duurzame Denim Deal

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven voor Circulaire Economie en Milieu zet vandaag met 30 partijen uit de denimindustrie een volgende stap voor een schonere textielbranche. De Denim Deal start als een samenwerkingsverband van koplopers op de Nederlandse denimmarkt, waaronder de gemeenten Zaanstad met het Dutch Center for Circulair Textiles en Amsterdam. De Denim Deal loopt drie jaar.

Nieuwe partijen die ook mee willen doen, kunnen zich nog aansluiten. Aan het einde van ieder jaar wordt gerapporteerd welke activiteiten de partijen hebben ondernomen, welke resultaten geboekt zijn en welk effect deze hebben gehad op het bereiken van het doel. Het maken van één spijkerbroek kost 8000 liter water en de totale uitstoot van de textielindustrie wereldwijd is meer dan alle uitstoot van de internationale lucht- en zeevaart bij elkaar. Er is dus in de textielbranche een wereld te winnen als het gaat om slim en zuinig grondstoffengebruik.

Voorbeeld in Wormerveer

‘Ik vind dat we voor een gezonde toekomst en ons klimaat moeten toewerken naar een schonere textielindustrie. Als we hier onze vraag veranderen, heeft dat effect op hoe duurzaam bijvoorbeeld bedrijven in Turkije en China produceren. Dat maakt dat we als Nederland geen kleine speler zijn. Het bijzondere van deze Denim Deal is dat voor het eerst wereldwijd alle betrokken partijen in de (denim) textiel kringloop – van merk, tot inzamelaar en weverijen – samen de uitdaging aangaan voor een schonere kledingkast,’ aldus Van Veldhoven. Een voorbeeld daarvan is al te vinden in Wormerveer, bij Wieland Textiles.

Blauwdruk

In de Denim Deal is afgesproken dat merken als Scotch & Soda, MUD Jeans en Kuyichi samen drie miljoen spijkerkledingstukken maken met daarin minstens 20 procent gerecycled textiel. Daarnaast hebben alle partijen afgesproken dat zij gezamenlijk zo snel mogelijk toewerken naar de standaard van minimaal vijf procent gerecycled textiel in alle denim kledingstukken. ‘De kracht van deze Denim Deal zit ‘m erin dat alle partijen die bij het maken en verwerken van een spijkerkledingstuk een rol hebben meedoen. Productiebedrijven, merken en retailers, maar ook inzamelaars, sorteerders, snijders en weverijen. We zetten een verandering in gang in de hele keten. Als die stap eenmaal is genomen, is opschalen daana gemakkelijker. Dat maakt deze Denim Deal een blauwdruk voor het verduurzamen van kledingstukken van andere materialen.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen