Vegetarisch zit in de lift, vooral dankzij jongeren

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

Ruim een derde (38 procent) van de Nederlanders denkt dat het merendeel van de bevolking over 30 jaar vegetarisch eet. Nederlanders eten nog steeds veel vlees en de helft bijna dagelijks tijdens de avondmaaltijd. Toch is de helft van de vleeseters bereid om in de toekomst te minderen.

Dat voorspelt Albert Heijn op grond van onderzoek van Kien onder 1207 respondenten, in het kader van de jaarlijkse Vega Favorieten-campagne. Vooral de jongere generatie tussen de achttien en 29 jaar (63 procent) staat hier ‘significant meer voor open’ dan de respondenten van 30 jaar en ouder (45 procent). Twee derde van de Nederlanders is er dan ook van overtuigd dat de volgende generatie zich bewuster is van de voordelen van vegetarisch eten. Ze begrijpen de negatieve impact die vlees eten op de wereld heeft (47 procent).

Vaste gewoonten

Samen met gezondheid en dierenwelzijn is dat een reden om te minderen. Toch eet nog steeds zo’n 94 procent van de bevolking vlees, en dat zit verankerd in gewoonten:

  • Mensen beschikken over een groter scala aan vlees- dan vegetarische recepten (72 procent);
  • Zij zijn ervan overtuigd dat gematigd vlees eten gezond is (72 procent);
  • Ze vinden het lekkerder smaken dan een vegetarisch gerecht (54 procent);
  • En ook gemak speelt een rol: ruim de helft vindt het eenvoudiger om een smaakvolle vleesmaaltijd te bereiden dan een lekker vegetarisch alternatief (48 procent).

De laatste drempel: bij de meeste respondenten (63 procent) is er vaak vlees verwerkt in hun lievelingsgerecht: stamppot met rookworst, spaghetti met gehaktballetjes of roti met kip. Met de Vega Favorieten-campagne bundelen Unilever, Albert Heijn en de Nationale Postcode Loterij de krachten om heel Nederland te inspireren om de favoriete maaltijd eens vegetarisch te bereiden. Als heel Nederland een dag per week de avondmaaltijd met vlees vervangt voor een vegetarische hap, zouden we samen 23.800.000 kilo CO2 besparen. Dat staat gelijk aan 141 miljoen kilometer met een gemiddelde personenauto – bijna 3500 rondjes om de aarde.

Kinderen

De helft van de door Kien ondervraagde ouders gaf aan dat hun kinderen een vleesgerecht over het algemeen lekkerder vinden. Het leeuwendeel van de ouders zei het echter belangrijk te vinden om hun kinderen te leren waar vlees vandaan komt en ook welke impact vlees eten op het milieu heeft. Een derde van de ouders wil graag dat hun kinderen opgroeien met vegetarisch eten en bij één op de vijf ouders werd er door de jongere generatie zelf wel eens om gevraagd. kind(eren) zelf wel eens aangeven vegetarisch te willen eten.

Vleesvervangers

De verkoop van vleesvervangers is verdubbeld ten opzichte van een aantal jaren geleden (2016). ‘Toch zien we dat er nog steeds veel drempels zijn waarom mensen het lastig vinden om te minderen met vlees eten. Deze barrières willen we helpen te doorbreken,’ zegt Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn, in een bericht. ‘Daarom laten we met de campagne ook expliciet zien wat de CO2-besparing is wanneer je vaker vegetarisch eet. Gezamenlijk met heel Nederland kunnen we echt impact maken.’

Cadeaukaarten

De Nationale Postcode Loterij stuurt een cadeaukaart ter waarde van 12,50 euro aan al haar drie miljoen deelnemers, waarmee zij bij Albert Heijn de ingrediënten kunnen halen voor één van de twaalf Vega Favorieten. Dat zijn de favoriete maaltijden van Nederland, maar dan vegetarisch bereid met bijvoorbeeld de vleesvervangers van De Vegetarische Slager of de vegetarische producten van Unox of Albert Heijn. Ook kunnen consumenten kiezen voor de Vega Favorieten-inspiratie doos. De actie die vandaag begon loopt tot en met zondag 15 november in de ruim 1000 winkels van Albert Heijn.

Reacties