Huiswerk Planposter biedt puberbrein overzicht en houvast

Still uit de uitlegvideo.
Still uit de uitlegvideo.
Foto: Vimeo

De Wormerveerse onderwijsuitgeverij In De Klas, onderdeel van IDV Creative Company aan de Witte Vlinderweg heeft een unieke whiteboard poster gemaakt: de Huiswerk Planposter. Hiermee krijgt de leerling overzicht en daardoor meer tijd om te leren, omdat hij of zij er eerder aan begint.

Als een ouder een kind vraagt naar het huiswerk voor de middelbare school dan is het antwoord vaak: ‘Nee, deze week heb ik niks.’ Meestal blijkt dit te kloppen, maar een week later staat er wel een belangrijke toetsweek op de planning. Tijdens de ‘vrije huiswerkweek’ had de leerling daar mooi voor kunnen leren. Maar het plannen van huiswerk blijft lastig voor kinderen, terwijl onderzoeken aantonen dat gespreid leren een van de beste leerstrategieën is. Hoe eerder er wordt begonnen met het leren voor een toets, hoe minder tijd het leren kost. De praktijk laat zien dat de meeste leerlingen het huiswerk voor morgen en overmorgen online checken via bijvoorbeeld Magister, waardoor té laat wordt begonnen met het leren voor een toets, met alle gevolgen van dien.

Bron: In De Klas

 

 

 

Er is veel onderzoek gedaan naar wat de beste leerstrategie. Zo bewees William James, een van de grondleggers van de onderwijspsychologie, al in 1890 dat het memoriseren, het letterlijk uit je hoofd leren van teksten, als strategie totaal niet werkt. Helaas leren veel kinderen vandaag de dag nog steeds op deze manier. Wat wel werkt kan gevonden worden in twee artikelen uit de gerenommeerde vakbladen Journal of Applied Research in Memory and Cognition en Psychological Science in the Public Interest. Onderzoekers hebben tien leerstrategieën onderzocht. en hun conclusie luidt dat het zogeheten gedistribueerd leren, dus studeren over een langere periode, effectiever is dan langdurig aaneen blokken voor een belangrijke toets. Verspreid oefenen is dus effectiever dan alle andere onderzochte leerstrategieën.

Meer hulp nodig

Kortom: hoe eerder de leerling begint met het leren voor een toets, des te minder tijd het leren kost. Dankzij een goede planning leert men sneller en wordt het geleerde ook veel langer onthouden. Maar hoewel plannen eenvoudig klinkt en veel leerlingen op school ook te horen krijgen dat ze dat vooral moeten doen, blijkt in de praktijk vaak dat een kind het erg moeilijk vindt en graag geholpen wil worden. Het aanschaffen van een huiswerk planposter is daarom niet genoeg: de leerling heeft meer hulp nodig. Hulp van iemand die op een positieve manier laat zien hoe het werkt. Zodra het kind ziet hoe vanuit de digitale schoolagenda het huiswerk kan worden gepland, heeft een dergelijke poster pas écht nut. Anders is het slechts een overzicht waarop de toetsen worden geschreven op de bewuste dagen. En dat is nu juist niet de bedoeling, want daarvoor kun je ook een agenda gebruiken.

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen