Binnenvaartschippers hebben door de coronacrisis te maken met een lagere vraag en opdrachtgevers proberen daar een slaatje uit te slaan. Zo zou er in nieuwe staan dat schippers geen recht hebben op een vergoeding als hun schepen buiten hun schuld om niet gelost kunnen worden.
Volgens branchevereniging BLN-Schuttevaer, krijgen leden te maken met ‘coronaclausules’ die zeer nadelig voor hen uitpakken in een toch al uiterst lastige periode. In een eerste schatting berekende BLN-Schuttevaer samen met het Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart midden maart dat de crisis de sector
per maand 120 miljoen euro kost. Nu blijkt dat de vervoerders te maken krijgen met opdrachtgevers die hen onder de kostprijs willen laten werken. Het CBRB en BLN-Schuttevaer verwachten de komende maanden een terugval van circa 40 procent voor het goederenvervoer en 100 procent voor de
passagiersvaart . Dat heeft ook negatieve gevolgen voor de haven van Zaandam en bovendien is de riviercruisevaart geheel stil komen te liggen.
Togs-regeling voor passagiersvaart
De coronaregeling Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (Togs) is inmiddels wel uitgebreid naar de passagiersvaart. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland liet afgelopen week weten te verwachten dat aanvragen door ondernemers uit de sector vanaf woensdag 15 april mogelijk is. De Togs-regeling maakt deel uit van het noodpakket banen en economie van de regering. De tegemoetkoming is een eenmalige belastingvrije gift van 4000 euro per onderneming. De toelating is ingedeeld naar de SBI-codes waarmee bedrijven zijn ingeschreven ibij de Kamer van Koophandel. Voor de binnenvaart gaat het om de codes 30 (passagiersvaart en veerdiensten), 22 (dienstverlening voor vervoer over water) en 34 (verhuur en lease van schepen).