Boekingssites tonen ware aard: hoteliers kunnen stikken

In de hotelsector leken de bomen tot in de lucht te groeien. Nu volgt de ontnuchtering.
In de hotelsector leken de bomen tot in de lucht te groeien. Nu volgt de ontnuchtering.
Foto: Google Street View

Airbnb wil ‘een positieve bijdrage leveren’ aan Zaanstad en ‘lokale uitdagingen samen aanpakken,’ schreef het platform voor particuliere vakantieverhuur onlangs, toen de wereld nog redelijk normaal leek. In een brief gaf Airbnb aan een nationaal registratiesysteem te steunen, om ontduiking van de toeristenbelasting tegen te gaan. Daar was ook geen ontkomen meer aan, met een wetsontwerp in voorbereiding. Maar de omstandigheden zijn drastisch gewijzigd.

Inmiddels ligt Airbnb op zijn gat en wordt de ware aard van boekingsplatforms zoals Expedia en Booking.com duidelijk. Koninklijke Horeca Nederland schrijft in een brandbrief dat terwijl de hotels ‘met man en macht’ proberen om hun contracten na te komen zodat er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen, de platforms geen genade kennen. ‘In het geval van annuleringen eisen platformen bijvoorbeeld binnen vijf dagen geld terug, waardoor hoteliers in betaalproblemen komen. Daarnaast is er voor hoteliers geen goede mogelijkheid om de gast een aanbieding te doen voor het verplaatsen van de boeking, terwijl gasten hier vaak wel om vragen. Daarom roept KHN boekingsplatforms op solidair te zijn met hun hotelpartners en ze tegemoet te komen in deze moeilijke tijd.’

Begrip in de branche

Vanuit de hotelbranche is er veel begrip voor het uitstellen van een bezoek, bijvoorbeeld als de gast zelf ziek is door het coronavirus en daardoor niet kan reizen of doordat er een uitreis- of inreisverbod geldt. Om te kunnen overleven is samenwerking en wederzijdse hulp nu essentieel. ‘Hulp van onze leveranciers is hierbij belangrijk. Gelukkig ziet KHN dat op grote schaal gebeuren,’ zegt algemeen directeur Dirk Beljaarts van KHN in de brief. ‘Van de kant van de Online Travel Agencies wordt echter geen enkele hulp aangeboden.’ Dat is volgens hem des te schrijnender omdat daar miljardenwinsten gemaakt werden. Nu geldt: géén opschorting van betaling en geen kwijtscheldingen. KHN roept de platforms nu op om per direct te komen met hulp én met lagere commissiepercentages met een ingroeimodel, zodat ook zij hun verantwoordelijkheid nemen.

Eigen belangen eerst

De reacties van de grootste platforms noemt Beljaarts ‘zeer teleurstellend’: ze geven in algemene bewoording aan dat hun eigen belangen voor gaan. ‘Het wordt tijd dat de Rijksoverheid en de ACM hard ingrijpen zodat we na de coronacrisis nog een gezonde toekomst hebben voor de hotels in Nederland. KHN heeft een derhalve een melding ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt,’ aldus de voorzitter. Vandaag spreekt de Tweede Kamer in een debat over de economische impact van de coronacrisis. KHN heeft in aanloop naar dit debat ook steun gevraagd aan Kamerleden voor de problemen bij de hotels. In Zaanstad kwamen er de afgelopen jaren veel hotelbedden bij, maar werd de setor ook al hard geraakt door de verhoging van de toeristenbelasting tot zeven euro per persoon per nacht.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen