Textielsorteerders HVC geven inkijkje in hun dagelijks werk

Foto: Public Domain Pictures / Haanala 76

Afvalbedrijf HVC gaat in 23 gemeenten een grote publiekscampagne houden met als doel de kwaliteit van ingezameld textiel te verhogen. Daar zitten te vaak spullen tussen die er niet thuishoren. Sorteerders staan centraal in de campagne, meldt Afval Online.

Volgens het in Almaar gevestigde afvalbedrijf heeft de gemiddelde Nederlander maar liefst 173 kledingstukken, waarvan er zo’n 50 nooit de kast uitkomen. Kleding die te klein wordt, stuk is of waarop de eigenaar is uitgekeken kan in de textielbak om te hergebruiken of recyclen. Toch zien ze bij HVC nog gemiddeld negen kilo textiel per persoon per jaar in het restafval terechtkomen. Ook wordt er in de textielcontainers ander afval gedaan, waardoor vervuiling ontstaat.

Alles wat uit de textielbakken komt gaat door de handen van sorteerders, dus ook de soms vieze of zelfs gevaarlijke troep – denk aan gebroken glas of naalden – die in de bakken wordt gegooid. De HVC-medewerkers sorteren het binnengekomen textiel in liefst 350 categorieën. Daarna gaat het naar Oost-Europa, Azië en Afrika en een deel komt terug op de hangertjes van kringloopwinkels in Nederland. Textiel dat stuk of versleten is wordt verwerkt in poetsdoeken, isolatiemateriaal of er worden nieuwe garens van gemaakt.

Bewustwording

Om het afkeuren van partijen textiel wegens vervuiling te voorkomen en om inwoners bewust te maken van het belang van het inleveren van schoon en droog textiel, lanceert HVC een multimediale campagne waarin zes sorteerders centraal centraal staan. Naast een uitgebreide online campagne waarbij video’s, advertenties en blogs worden ingezet krijgen textielcontainers stickers en wordt een toer gemaakt langs 23 HVC-gemeenten. De campagne is ontwikkeld met de sorteerders en met de kringloopbedrijven waar HVC mee samenwerkt: Noppes, Wieland en Opnieuw & Co.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen