Nieuwste trend op warenhuisgebied gaat Zaanstad vooralsnog voorbij

Hudson's Bay aan het Rokin in Amsterdam.
Hudson's Bay aan het Rokin in Amsterdam.
Foto: vastgoedmarkt.nl

Wordt de komst van de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay een even grote hype als de introductie van Primark? Voor het einde van dit jaar moeten er tien vestigen draaien in Nederland, met als onbetwiste blikvanger het filiaal op het Rokin in Amsterdam. Zaanstad staat voor zover bekend  niet op het wensenlijstje, hoewel het bedrijf zeker 20 vestigingen wil openen.

Hudson’s Bay zorgt voor zo’n 1800 banen in de hoofdstad, Den Bosch, Tilburg, Rotterdam, Breda, Haarlem, Leiden, Zwolle, Maastricht, Almere en Den Haag. De keten aasde met name op de verlaten panden van het in 2015 omgevallen Vroom & Dreesmann, dat prachtige winkels in het hart van de grote steden bezat. Met de verhuurders zijn langlopende overeenkomsten gesloten. Op de Gedempte Gracht in Zaandam heeft de Spaanse modeketen Zara het voormalige V&D-pand met een winkeloppervlakte van 4031 vierkante meter gehuurd. Een nieuwe gevel moet daar alle herinneringen aan de bouwers van de in maart 1970 geopende Vroom & Dreesmann verdrijven.

Overnamepad

Hudson’s Bay richt zich nadrukkelijk op Nederlandse millennials en heeft daarvoor een aparte inkooptak opgetuigd, die los van de bedrijfsvoering in andere Europese landen gaat opereren. Na Noord-Amerika te hebben veroverd is de Hudson’s Bay Company de afgelopen jaren op overnamepad in Europa. Vorig jaar werd het Duitse Kaufhof en zijn circa 150 winkels voor 2,8 miljard euro gekocht, waarbij ook de Belgische warenhuizen van Galeria Inno werden overgenomen. Volgens directeur Jerry Storch is er in Nederland nog ruimte voor grotere warenhuizen in het duurdere segment en aan de onderkant van de markt.

De Hudson’s Bay Company is het oudste bedrijf van Canada en het op één na oudste van Noord-Amerika. Het werd op 2 mei 1670 in Londen opgericht als The Governor and Company of Adventurers of England trading into Hudson’s Bay. Tegenwoordig is de onderneming actief met diverse warenhuisconcepten. In Nederland worden Hudson’s Bay en Saks Off 5th, een outlet-warenhuis, geïntroduceerd. Beide openen ook webwinkels. Het bedrijf heeft toegegeven dat het zonder het faillissement van V&D niet naar Nederland was gekomen: ‘We hebben hun panden nodig.’ In Winkelcentrum Kalvertoren in Amsterdam wordt een filiaal geopend van Saks Off 5th.

Mode, verzorging, woonaccessoires

De vestigingen worden volgens ‘een minder klassieke warenhuisindeling’ ingericht. Het bedrijf besteedt veel aandacht aan de visuele presentatie van de modeartikelen, schoonheidsproducten en woonaccessoires. Door verschillende stijlen en soorten op een naar eigen zeggen ‘verrassende manier’ te combineren, moet er een andere beleving ontstaan dan bij bijvoorbeeld V&D het geval was en bij concurrent de Bijenkorf nog steeds bestaat.

Een groot deel van de winkelvloer zal met tijdelijke collecties worden ingericht. Zo probeert het bedrijf de inrichting regelmatig te vernieuwen om de aandacht van het winkelende publiek vast te houden. De retailer wil zich onderscheiden met beleving, ontspanning en service. Zo worden klanten bij binnenkomst en vertrek aangesproken. Het personeel krijgt de opdracht om in te schatten wat een klant wil en ook hoeveel hulp hij of zij wil hebben.

La Place en Scheltema

Verder worden er op verschillende afdelingen zitplekken ingericht, zodat klanten tussen het winkelen door kunnen ontspannen. La Place gaat de restaurants in de warenhuizen van Hudson’s Bay runnen, behalve aan het Rokin. Die winkel gaat op 17 augustus open. Ook de Amsterdamse boekhandel Scheltema krijgt een plek in alle vestigingen. Scheltema en Hudson’s Bay zijn aan het Rokin letterlijk buren, maar de samenwerking strekt zich uit tot alle vestigingen die dit jaar de deuren openen, plus de warenhuizen die daarna nog op de planning staan.

Problemen

Overigens is niet alles rozengeur en maneschijn voor het concern. Terwijl de Hudson’s Bay Company 300 miljoen euro in zijn Nederlandse entree pompte, kwamen de Europese activiteiten van het bedrijf plotseling onder druk te staan. Vanwege aanhoudende problemen bij de Duitse dochter Kaufhof moeten de Canadezen zich terugtrekken uit Europa, eist een activistische aandeelhouder. Hedgefonds Land and Buildings van de Amerikaan Jonathan Litt, dat 4,3 procent van de aandelen in HBC bezit, eist dat het bedrijf zich uit Europa terugtrekt en ook in Noord-Amerika de winkelactiviteiten inkrimpt en zijn vastgoed – waarde 6,7 miljard euro – te gelde maakt. De opbrengst zou naar de aandeelhouders moeten gaan.

In een brief dreigde Litt aandeelhouders te mobiliseren voor een speciale vergadering. De internationale expansie kost veel geld. In het vorige kwartaal werd een verlies van 221 miljoen dollar geleden. De koers kelderde de afgelopen twee jaar van bijna 29 dollar naar ruim 11 dollar nu. De Canadezen zeggen er echter niet over te peinzen om Europa te verlaten.

Ron Blaauw

Hudson’s Bay aan het Amsterdamse Rokin krijgt een directe toegang tot het metrostation aan het Rokin. Het warenhuis komt in het pand dat bedoeld was voor het luxe warenhuis Hausmann, maar dat kreeg de exploitatie niet rond. Topkok Ron Blaauw opent in het pand zijn nieuwe restaurent Nacarat onder een koepelvormig dak op de vijfde etage. Uniek voor die locatie is het uitzicht over de binnenstad van Amsterdam in de avond, na sluiting van het warenhuis. Nacarat is dan bereikbaar via een andere ingang.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen