Albert Heijn groeit weer, maar Jumbo groeit harder

Foto: Flickr / FaceMePLS

Jumbo zich door overnames en samenwerkingen zoals die met de Hema opgewerkt tot de belangrijkste concurrent van marktleider Albert Heijn. Het marktaandeel van de Zaanse keten bleef vorig jaar stabiel ten opzichte van 2018, terwijl het Brabantse Jumbo dat flink zag groeien, meldt Business Insider op basis van gegevens van marktonderzoeksbureau Nielsen.

In 2018 moest AH voor het eerst in jaren terrein prijsgeven en ging naar een marktaandeel van 34,7 procent, tegenover 35,3 procent in 2017. Vorig jaar ging het percentage naar 39,4. Het aantal winkels steeg van 970 naar 980. Jumbo zag het marktaandeel groeien van 19,2 naar 21 procent en breiddde aantal filialen uit van 619 naar 669 stuks. De positie van Albert Heijn staat daarmee dus niet ter discussie, en die van uitdager Jumbo evenmin. Nummer drie Plus zag het marktaandeel groeien van 6,4 naar 6,5 procent en het aantal winkels van 263 naar 270. Detailresult, met Dirk en Dekamarkt, maakte met 5,5 procent en een klein aantal supers meer een pas op de plaats.

 

 

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen