Honderdduizenden klanten van uitvaartverzorger en -verzekeraar Yarden moeten gaan bijbetalen voor uitvaarten omdat hun polis de werkelijke kosten niet dekt. Het bedrijf kampt al langer met financiële problemen en gaat nu de voorwaarden wijzigen, na aandringen van De Nederlandsche Bank om orde op zaken te stellen. Het bedrijf stond al enige tijd onder curatele van DNB.
Vanaf 1 januari 2020 wordt de waarde van 380.000 pakketpolissen bevroren. De verzekerden worden daarover vandaag per brief geinformeerd, aldus De Telegraaf. Stijgende uitvaartkosten worden vanaf volgend jaar niet langer automatisch gecompenseerd: polishouders die dachten een pakket te hebben afgenomen tegen een vaste prijs komen daardoor bedrogen uit.
Oudere naturapolissen
Het gaat met name om verzekerden die voor 2007 een naturaverzekering afgesloten bij Yarden of bij voorganger AVVL. Zo’n verzekering vergoedt alle in de polis gespecificeerde diensten zoals een kist, rouwkaarten, een volgauto en koffie en koek voor de aanwezigen bij de uitvaart ongeacht de kosten. Het financiële risico dat de kosten hoger uitvallen ligt daardoor bij de verzekeraar, maar dat verschuift naar de klanten.
Heb jij een brief gehad van Yarden waarin ze informeren over het bevriezen van de polissen? Wij komen graag met je in contact! Bel naar 020-8007703 of reageer onder dit bericht. https://t.co/ogVdJ1kEg9
— Hart van Nederland (@HartvNL) July 2, 2019