Albert Heijn gaat de focus verleggen met ‘eethoeken’ waar warme maaltijden kunnen worden genuttigd. Die komen in de plaats van schappen met traditionele waren als schoonmaakmiddelen en diervoeding. Ook komen er veel meer verse producten en servicepunten voor snelle thuisbezorging in de supermarkten.
Dat zegt Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize voor Europa en Indonesië, in het Financieele Dagblad . Albert Heijn trok vorig jaar minder klanten dan een jaar eerder en Kolk trekt daaruit de conclusie dat de supermarkten ‘een andere functie’ moeten krijgen. Ook eigen formules als AH to go-gemakswinkels, AH.nl en webwinkel Bol.com trekken klanten weg bij de supers. Minder winkels
Kolk sluit niet uit dat in de toekomst AH-supermarkten zullen worden gesloten – er zijn er in Nederland nu nog ruim 1000. Een grote afslankoperatie zal dat echter niet worden, omdat de winkels ook voor de gewenste restaurantfunctie en snelle bezorgingsservice nodig blijven.