Het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied gaat een beleidsvisie opstellen voor de ontwikkeling van zeecruises in het gebied, maar elk beleid is waarschijnlijk tot mislukken gedoemd als schepen niet meer willen komen wegens externe factoren. Zoals de verhoging van de toeristenbelasting in Amsterdam, die MSC Cruises heeft verjaagd.
MSC heeft voor volgend jaar zeven aankomsten geannuleerd en elf in 2020 en die verplaatst naar Rotterdam. Amsterdam gaat per passagier en personeelslid een toeristentax van acht euro per nacht heffen en dat werd het cruisebedrijf te gortig. Dus daar waar voor het Bestuursplatform het behoud van zeecruises voor de regio cruciaal is en een plek voor een nieuwe passagiersterminal essentieel, duwt de gemeente precies de tegenovergestelde kant op. [embed][/embed]
In de Strategische Agenda Toerisme 2025 van de Metropoolregio Amsterdam wordt de cruisebranche beschouwd als ‘een speerpunt in de gezamenlijke ambities op het gebied van toerisme’. De visie die door het platform wordt ontwikkeld zal zich onder meer uitspreken over het gewenste type en volume aan zeecruises, spreiding in de regio, de economische aspecten, de gewenste locaties voor de afhandeling, benodigde infrastructuur, milieu en duurzaamheid. Niet over gemeentelijke spaken in het wiel.
Kwaliteitstoerisme
Wat MSC met name stoorde in Amsterdam was de suggestie dat cruiseschepen verantwoordelijk zijn voor het massatoerisme, terwijl de rederij volhoudt met name de kwaliteitstoerist de stad in te brengen, zonder rolkoffers maar met een goed gevulde beurs. De passagiers van de MSC hoeven Amsterdam overigens niet te missen: die worden straks met de ook al zo gehate bussen voor een excursie naar de stad gebracht.
[embed][/embed]