Merkwaarde van Ahold Delhaize-dochters blijft achter

Het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam.
Het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam.
Foto: Google Street View

Albert Heijn is de eerste retailer op de de lijst met 50 waardevolste Nederlandse merken die door consultancybureau Brand Finance is opgesteld, op plek 23. Zowel AH als Ahold-Delhaize dochters Etos en Gall & Gall zijn de afgelopen jaren uit de top 20 verdwenen.

Shell (wereldwijd op plek 23) voert die lijst al jaren aan, in 2018 gevolgd door KPMG met daarna achtereenvolgens ING, Philips en Heineken. Brand Finance berekent de merkwaarde op basis van het bedrag dat bedrijven kunnen ophalen als ze hun merk in licentie zouden geven aan een andere partij, aldus Het Financieele Dagblad. Voor Shell komt dat neer op 33,5 miljard euro.

Van plek negentien

Albert Heijn stond vorig jaar nog op de negentiende plek. Ahold, Etos en Gall & Gall staan onder elkaar tussen plek 29 en 31. Voor die drie merken betekent dat een kleine stijging ten opzichte van een jaar eerder. In 2011 stonden alle Ahold-merken nog in de top 20.

Albert Heijn is in die periode van een merkwaarde van 1,5 miljard euro gezakt naar 956 miljoen euro. Etos van 860 naar 505 miljoen en Gall & Gall 1,1 miljard naar 476 miljoen euro.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen