KLM wil ook ’s nachts volop lawaai blijven produceren

Foto: Flickr / Pieter

KLM wil ook ’s nachts met de meest luidruchtige vliegtuigen van en naar Schiphol kunnen blijven vliegen. Het weren daarvan is ‘schadelijk en niet proportioneel,’ vindt de luchtvaartmaatschappij, waar ook Transavia onder valt.

Het demissionaire kabinet wil dat vanaf 2025 minder vliegtuigen ’s nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol. De luidste toestellen worden geweerd tussen 23:00 uur en 07:00 uur. Volgens de KLM heeft dit grote gevolgen voor vrachtvluchten, omdat nieuwe, stillere vliegtuigen pas in 2026 worden geleverd. ‘Het gevolg is sturen op krimp in plaats van een gebalanceerde aanpak voor hinderreductie,’ laat het bedrijf weten.

Transavia

Transavia is ‘verrast’ door de maatregel, omdat er volgens de KLM-dochter geen inhoudelijk overleg heeft plaatsgevonden. ‘Daarnaast vindt er momenteel een kabinetsformatie plaats die mogelijk tot een andere insteek met betrekking tot het luchtvaartbeleid zou kunnen leiden. Transavia is teleurgesteld dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggebracht, en dat heeft veel impact op Transavia,’ aldus een woordvoerder.

Rechterlijke uitspraak

Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft de maatregelen onder meer genomen omdat een rechter oordeelde dat het kabinet meer moet doen om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast. Maar dat kan ook zonder ‘drastisch’ te snijden in het aantal vliegbewegingen op Schiphol, stelt de KLM. Bijvoorbeeld door het duurder maken van het gebruik van luide vliegtuigen, wat Schiphol gaat doen om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen meer stillere machines in te zetten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen