AH op de vingers getikt voor suggestieve duurzaamheidsclaims

Foto: Google / Kees Vleeming

Albert Heijn heeft beweringen over de eigen duurzaamheid gedaan die onjuist en onduidelijk waren. De keten noemde zichzelf in meerdere winkels de ‘meest duurzame supermarkt’, maar baseerde dit volgens de Autoriteit Consument & Markt niet op concrete bewijzen. Nadat de toezichthouder AH had aangesproken heeft het bedrijf de claim verwijderd.

De bewering de duurzaamste supermarkt van Nederland te zijn steunde alleen op onderzoek naar de beleving van consumenten en niet op concrete inspanningen voor duurzaamheid. Volgens de ACM was Albert Heijn daar te onduidelijk over, terwijl bedrijven alleen duurzaamheidsclaims mogen doen die meteen begrijpelijk zijn voor klanten. Daarnaast was het onderzoek verouderd. Na een berisping door de ACM verwijderde Albert Heijn ook de bewering dat het winkelbedrijf ‘samen met onze telers / onze boeren’ werkt aan ‘een duurzame toekomst’. Voor meer informatie over dat initiatief verwees Albert Heijn naar de eigen website, en dat is volgens de ACM onvoldoende. Inmiddels is de keten voorzichtiger: zo werd gisteren nog gewaarschuwd dat het met duurzaam plastic verpakkingen voor het huismerk waarschijnlijk niet zo snel zal gaan als eerder werd aangenomen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen