Ahold Delhaize heeft zijn winst in het vierde kwartaal ruimschoots verdrievoudigd. Het supermarktconcern profiteerde van een gunstiger belastingklimaat in de Verenigde Staten, waar het bedrijf het gros van zijn omzet vandaan haalt, en van belastinghervormingen in België.
Het nettoresultaat kwam uit op 744 miljoen euro tegenover 178 miljoen een jaar eerder. Ahold Delhaize kwam vorige maand al met de omzetcijfers over het afgelopen kwartaal. De totale opbrengsten daalden toen met 3,6 procent tot 15,8 miljard euro, maar in Nederland werd met name door drukke winkels rond de feestdagen een omzetstijging van bijna 6 procent genoteerd in vergelijking met een jaar eerder. Tot de Nederlandse tak behoren naast Albert Heijn ook Etos, Gall & Gall en Bol.com.
Ahold Delhaize bedenkt truc om bescherming te behouden https://t.co/u02GxFUdmv via @telegraaf
— Martin Visser (@martinvisser) February 28, 2018
België zorgenkindje
In België bleven de opbrengsten nagenoeg gelijk, maar de operationele winst halveerde en topman Dick Boer broedt nu op een nieuwe strategie om de Belgische activiteiten in beter vaarwater te krijgen.Er wordt al gewerkt aan de modernisering van de Delhaize-winkels in de hoop de financiële prestaties op te schroeven.
#Ahold Delhaize kondigt nieuwe strategie aan voor #Belgie, vanwege achterblijvende resultaten van #Delhaize https://t.co/p3y3Ag9bjX
— Spijker Retail (@RaymondSpijker) February 28, 2018