Persoonsgegevens van ongeveer 700.000 klanten van VodafoneZiggo liggen op straat door een datalek bij softwareleverancier Nebu in Wormerveer. Een groot aantal marktonderzoekers met vele tientallen opdrachtgevers is getroffen, aldus Channelweb . Nebu zou echter sinds de cyberaanval vrijwel geen informatie van de Canadese eigenaar Enghouse mogen geven.
VodafoneZiggo werkt samen met één van de klanten van Nebu, marktonderzoeker Blauw. Daar hebben buitenstaanders toegang gekregen tot persoonlijke data. Volgens VodafoneZiggo gaat het met name om gegevens als namen en e-mailadressen. 'Wij zijn nog nader onderzoek aan het verrichten. Voor zover wij nu weten gaat het niet om bankgegevens en wachtwoorden.' Oplichters kunnen namen en contactgegevens gebruiken voor phishing, waarbij ze zich in e-mails of appjes voordoen als iemand anders om bijvoorbeeld gevoelige informatie of wachtwoorden buit te maken.
Eerder waarschuwden de Nederlandse Spoorwegen al dat de persoonsgegevens van ongeveer 780.000 klanten mogelijk waren betrokken bij hetzelfde datalek. Volgens Blauw zijn in totaal veertien bedrijven getroffen. De marktonderzoeker kreeg vrijdag bericht dat een onbevoegde toegang had tot het netwerk van de softwareleverancier. Maandag werd dat bevestigd. De toegang tot de persoonsgegevens is inmiddels afgesloten.
VodafoneZiggo, Blauw en de NS hebben melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Blauw wil niet zeggen wie de softwareleverancier was of welke bedrijven zijn getroffen. Albert Heijn, Etos, Bol.com en Vattenfall zijn ook klant bij Blauw, maar laten weten niet getroffen te zijn door het datalek. Datzelfde geldt voor de Efteling, Marktplaats, Thuisbezorgd.nl en ESPN.